دگرش نگرش به ارسال ایمیل در کسب و کارها، اجبار یا اختیار؟

اگر شما در تعجب هستید که چرا بازاریابان و شرکت ها با اینکه می دانند شما ظرف چند ثانیه می توانید inbox خودرا پاک کنید ولی دائما در حال ارسال ایمیل های تبلیغاتی به صندوق ایمیل شما هستند ، پاسخ آن تنها این است که : ایمیل مارکتینگ شغل آنها است. ارسال ایمیل یکی از آسان ترین و در عین حال تاثیر گذار ترین روش های بازاریابی برای جذب مشتری است. آمار ها نشان داده است تاثیر ارسال ایمیل بر جذب مشتری 40 برابر بیشتر از شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک یا توییتر می باشد. دلیلش این است که در کشوری مثل آمریکا هنوز 91 در صد از کاربران روزانه حداقل یک بار ایمیل خود را چک می کنند و خرید از طریق ایمیل برایشان بسیار آسان تر است و 3 برابر بیشتر از فیس بوک است. اما در مجموع متوسط سفارش ها 17 درصد است.
البته این بدان معنا نیست که بازاریابان باید شما را با لیستی از ایمیل های اسپم و بدرد نخور بمباران کنند، رفتار کاربران هم در حال تغییر است. آمار ها نشان می دهد بین سال های 2008 تا 2012 با کاهش 20 درصدی استفاده از ایمیل و پست الکترونیکی رو برو بوده ایم که دلیل اصلی آن استفاده از شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایل که برای چت و مکالمه طراحی شده اند، می باشد.
با این حال بازاریابان نباید فریب این آمار ها بخورند، آنها فقط نیاز به داشتن چند مهارت ساده اما مهم برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی اصولی دارند. این 3 مهارت را در خود و تیم ایمیل مارکتینگ خود تقویت کنید :

1- با یک کلیک سرنخ را به مشتری تبدیل کنید :

بازاریابان باید تمام جنبه های ایمیل های ارسالی را در نظر بگیرند. از موضوعی که برای ایمیل انتخاب می کنند تا تصاویری که به آن ضمیمه می کنند. یک ایمیل بستری برای تبلیغ یک برند می باشد پس بازاریابان باید به همان اندازه که برای آدرس ایمیل هایشان وسواس نشان می دهند، برای محتوا و کیفیت ایمیل ارسالی نیز وسواسشان را داشته باشند.
شما فکر می کنید چرا این همه وقت و سرمایه صرف یک ایمیل می شود تا بتوان کاربر را به سوی وب سایت اصلی هدایت کرد ؟
ارسال مستقیم کاربر به landing page ها یعنی صفحاتی که کالا یا خدمات پیشنهادی در ایمیل در آنها وجود دارند، تا 25 درصد نرخ تبدیل سرنخ را به یک مشتری افزایش می دهد. و باز هم می گوییم موبایل یا همان تلفن های همراه را فراموش نکنید. 45 درصداز ایمیل های تبلیغاتی امروزه توسط گوشی های تلفن همراه باز می شوند. با این وجود هنوز بسیاری از بازاریابان موفق به بهینه سازی landing page های خود برای گوشی های تلفن همراه نشده اند.
اگر واقعا تصور شما این است که موبایل ها اهمیت جندانی ندارند به این جمله توجه کنید :
گوگل می گوید 61 درصد از کاربران مجددا به سایتی که بازدید آن از طریق موبایل مشکل بوده است هرگز مراجعه نمی کنند، و بدتر از آن 40 درصد از آنها به جای آن به سراغ سایت های رقیب می روند.

2- رفتار مشتری را ثبت کنید :

بهترین بازاریابان از گزارشات هر ایمیل به عنوان فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان و مصرف کنندگان استفاده می کنند. آنها اهداف یادگیری مشخصی برای هر کمپین تبلیغاتی تعریف می کنند، داده ها را ضبط و آنها را در گروه های بازاریابی خود به اشتراک می گذارند. بدین ترتیب به راحتی می توانند هدف خود را برای کمپین بعدی و یا حتی چندین کمپین بعذی مشخص کنند. بررسی آمار کلیک و باز کردن مشتریان مانند یک راه مسیر بعدی را به شما نشان می دهد.

3- کمپین های بعدی را بر اساس رفتار مشتری طراحی کنید نه نیاز خود :

در حالی که ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل های متعدد و پشت سر هم را صرفا برای ثبت یک کورد رد کرده است اما در سال 2013 آمار ارسال ایمیل در کشور آمریکا به بیش از 838 میلیارد رسید. بهترین ایمیل، ایمیلی است که به گیرنده آن احساس خوشایندی القا کند. ایمیل هایی که با علایق شخصی یک کاربر همخوان باشند جذابیت بسیار بیشتری دارند. بهترین روش این است که طرح کمپین بعدی و موضوع آن بر اساس سابقه هر مشتری، و مطالبی که کلیک کرده اند و تاریخچه خرید طراحی و پیاده شود. به این کار شخصی سازی ایمیل می گویند که نیاز به مهارت های خاص و ابزار جستجوی قوی دارد. زیرا اطلاعات مربوط به یک مشتری اغلب در جاهای مختلف یک سازمان قرار دارد که برای پیش بینی رفتار مشتری نیاز به جمع آوری تمام اطلاعات ثبت شده از او داریم.
هدف از شخصی سازی ایمیل، ارسال پیام مناسب به شخص مناسب آن است
اگر چه شخصی سازی ایمیل ها کار وقت گیری است اما بازگشت سرمایه آن تا 20 درصد بیشتر است. در فید بک های دریافتی مثالی از یک سوپر مارکت بود که صاحب آن با شخصی سازی ایمیلهایش بر اساس رفتار مشتری ها و خریدشان توانسته بود تا 10 برابر سود بیشتری کسب کند.