5 گام ساده برای بهبود رتبه سایت در گوگل

قطعا برای شما هم پیش آمده که نیاز به محصول یا خدمتی را داشته اید و برای کسب اطلاعات بیشتر در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ کرده اید. در واقع این کار یکی از متداول ترین رفتارها در اینترنت است که باعث می شود هر لحظه ترافیک زیادی به سایت های مختلف از طریق موتورهای جستجو هدایت شود. اکنون میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چطور بعضی سایت ها در نتایج گوگل بالاتر قرار دارند و برخی پایین تر و حتی در صفحات دیگر؟

نکته ی مهم در خصوص نتایج جستجوی گوگل این است که 90% کاربران تنها 3 نتیجه ی اول را بررسی می کنند. بنابراین اگر صاحب کسب و کار هستید یا مدیریت یک سایت را برعهده دارید بهینه سازی موتور جستجو یا SEO برای شما بسیار حایز اهمیت است. رسیدن به جایگاه مناسب در نتایج گوگل کاری دقیق اما ساده است و ما آن را در 5 گام خلاصه کردیم که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

راهکار بهبود سئو

گام صفر – مواد اولیه را تهیه کنید!

قبل از اینکه 5 گام را شرح دهیم باید الزامات اولیه را مشخص کنیم. قاعدتا داشتن یک سایت و دامین و داشتن یک سیستم CMS (مدیریت محتوا) برای سایت شما لازم و ضروری است و بدون اینها بهبود SEO ممکن نیست.

گام اول – به دنبال چه هستید؟

در گام اول باید بررسی کنید که مخاطبان شما چه کلماتی را جستجو میکنند. به عنوان مثال اگر در حوزه کیف و کفش مردانه فعالیت میکنید، احتمالا کلماتی مانند خرید کیف چرم، قیمت کیف مردانه و .... عباراتی است که توسط مشتریان احتمالی شما جستجو می شود.

اما این کلمات را از کجا پیدا کنید؟ راه های زیادی برای این کار وجود دارد. راه اول پیشنهادات (suggestion) گوگل است. در اتنهای هر صفحه جستجو و یا در ابتدای صفحه اول، زمانی که کلمه ای را جستجو میکنید گوگل لیستی از کلمات مشابه را به شما پیشنهاد می کند. این کلمات توسط همان مخاطبان در زمان های دیگر و مرتبط با موضوع شما سرچ شده است.

از دیگر ابزارها trends.google.com است که میزان محبوبیت کلمات را به شما بر اساس محل جغرافیایی و در بازه زمان مختلف نشان می دهد. ابزار دیگر kwfinder بوده که این ابزار نیز 50 کلمه کلیدی مشابه را به شما پیشنهاد می دهد. البته کاربردهای دیگری نیز دارد که در گام بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

در این گام سعی کنید تا حد امکان کلمات کلیدی پیدا کنید. گاهی برای پیدا کردن کلمه کلیدی بهتر است به رقبای مستقیم خود نگاهی بیندازید. آنها در سایت خود چه کلماتی را بهینه کرده اند. برای این کار از ابزارهای alexa و similarweb استفاده کنید. کوتاه و بلند بودن کلمات کلیدی فرقی نمی کند و ترجیحا به طور مساوی از هر دو نوع آنها در لیست خود داشته باشید. علت ایت کار در گام بعدی مشخص می شود.

گام دوم- رتبه بندی کنید.

در این گام، کلمات کلیدی که در گام اول تهیه کردید را رتبه بندی میکنید. این رتبه بندی بر اساس دو معیار بسیار مهم مشخص می شود:

-        میزان رقابت

-        میزان سختی

رقابت در هر کلمه کلیدی چقدر است؟ ایا میتوان یک ماهه به نتیجه ی دلخواه رسید؟ معمولا میزان رقابت رابطه ی تنگاتنگی با میزان جستجوی آن دارد. هرچقدر یک کلمه کوتاه تر و پرسرچ تر باشد، رقابت برای آن بیشتر خواهد بود.

میزان سختی بر اساس رقبای شما تعیین می شود. رقبای سرسخت تر نیازمند کار و تلاش بیشتر نیز هستند.

این مقادیر را می توانید از ابزارهای kwfinder، google trend، alexa و similarweb مشخص کنید.

بر اساس یک قاعده ی کلی هرچه کلمه کلیدی طولانی تر باشد میزان رقابت و سختی آن کمتر است و البته میزان ترافیک ورودی به سایت نیز کمتر می شود. به عنوان مقال فرض کنید می خواهید یک نرم افزار CRM بفروشید. کلمه "راهنمای انتخاب یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری" یک کلمه کلیدی طولانی محسوب شده اما عبارت "نرم افزار CRM" یک عبارت کوتاه است.

پس از رتبه بندی تعداد 10 الی 20 کلمه را انتخاب کنید. این کلمات ترکیبی از کلمات کلیدی کوتاه و طولانی هستند که باید بهینه سازی سایت را بر اساس این کلمات انجام دهید. بهتر است باز زمانی نیز برای خود تعیین کنید. به عنوان مقال کلمات کلیدی طولانی مدت در بازه های یک ماهه و کلمات کلیدی کوتاه از 3 تا 6 ماه نیاز به بررسی و بهینه سازی دارند.

گام سوم – محتوا تولید کنید!

اکنون که هدف شما برای سئو مشخص شده است لازم است تا بر اساس آن کلمات کلیدی در سایت خود محتوا تولید کنید. وبلاگ شما یکی از بهترین منابع برای تولید مداوم محتوا می باشد. دقت کنید در تولید محتوا حتما باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. استفاده از تگ های H، ویژگی alt در تصاویر و استفاده از لینک های داخلی و خارجی از ویژگی های یک محتوای خوب بر اساس سئو است.

گام چهارم- کاربران خود را رها نکنید!

طبیعی است که شما برای بهبود سئوی سایتتان تلاش و هزینه کردید بنابراین به نوعی میتوان گفت برای کاربرانی که به سایت شما می آیند هزینه پرداخت کرده اید. پس بهتر است آنها را رها نکنید! سعی کنید اطلاعات تماس مانند ایمیل از آنها دریافت کنید یا حداقل آنها را به صفحات دیگری از سایت خود که مرتبط با فروش است هدایت کنید.

 گام پنجم- اعتبار سایت خود را افزایش دهید.

یک نکته ی مهم در خصوص کسب رتبه مناسب نتایج گوگل، اعتبار سایت است. اعتبار سایت ترکیبی از معیارهای مختلف است اما به طور کلی میزان ترافیک ورودی به سایت، تعامل کاربران با سایت و تعداد لینک ورودی به سایت از جمله معیارهای مهم در اعتبار سایت می باشد. برای افزایش تعامل کاربران در سایت لازم است تا به صورت مداوم محتوای مناسب با نیاز آنها تولید کنید. برای لینک ورودی نیز میتوان با فعالیت هایی مانند PR یا خرید بک لینک این کار را انجام داد.

برای خرید بک لینک یا PR اینجا کلیک کنید.