5 نکته که در خصوص بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید بدانید!

شبکه های اجتماعی این روزها جزیی از زندگی روزانه مردم شده است. هر روز نیز به تعداد این پلتفرم ها و کاربران آنها افزوده می شود. در ایران به دلایل مختلف تعداد محدودی از شبکه های اجتماعی محبوبیت دارد.

اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان است. توییتر به تدریج و به خصوص در قشر جوان در حال جا باز کردن است، لینکداین نیز در ایران همانند سایر نقاط جهان پیشرفت زیادی کرده به طوریکه برآورد می شود بیش از 2 میلیون کاربر ایرانی در حوزه های تخصصی خود در آن فعالیت دارند و تلگرام نیز با وجود اینکه کارکرد اصلی آن یک پیام رسان است اما به دلیل امکاناتی مانند کانال ها، بات‌ها و گروه ها به روشی محبوب و مهم برای ارتباط تبدیل شده است. آپارات نیز همچنان پرطرفدارترین بستر برای انتشار و مشاهده محتوای ویدئویی در ایران است.

ایرانی ها به طور متوسط هر روز 3 ساعت در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند. بدین ترتیب یکی از بهترین فرصت ها برای کسب و کارها بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای نزدیک شدن به مشتریان و افزایش فروش است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه 5 نکته کلیدی برای هرگونه بازاریابی و تبلیغات در شبکه های مجازی را ذکر خواهیم کرد که بدون آنها فعالیت در شبکه های اجتماعی جز هزینه برای شما عایدی نخواهد داشت:

1. برای کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی اکانت بسازید.

اولین نکته این است که باید در فضای اجتماعی حضور داشته باشید. البته نه یک حضور بی برنامه! ابتدا مخاطبان و نوع کسب و کار خود را مشخص کنید.

اگر مخاطب صنعتی یا به صورت کلی کسب و کار B2B دارید از لینکداین استفاده کنید.

در اینستاگرام بدون هیچ شک و شبهه ای حضور داشته باشید و صفحه خود را به حالت business page تبدیل کنید (در تنظیمات صفحه اینستاگرام میتوانید صغحه خود را تغییر کاربری دهید)

اگر خدمات یا محصولات شما قابل خریداری به صورت آنلاین هست و یا تعداد آن زیاد می باشد از تلگرام برای فروش آن استفاده کنید. یادتان باشد تلگرام یک راه فوق العاده برای فروش اینترنتی است.

اگر مخاطب جوان دارید استفاده از توییتر راهی است تا بتوانید با ادبیات عادی با این قشر از مخاطبان ارتباط صمیمی ایجاد کنید!

ویدئو را فراموش نکنید.ویدئو نزدیک به 80% ترافیک اینترنت کل دنیا را تشکیل می دهد. البته به دلیل گران بودن تولید محتوای ویدئویی بسیاری از کسب و کارها از آن صرف نظر می کنند. بهتر است با کمی هزینه فایده و با دیدگاه سرمایه گذاری به بازاریابی ویدئو نگاه کنید.

2. مخطبان شما کجا و چه زمان هایی در شبکه های اجتماعی هستند.

بسیار مهم است که رفتار کاربران خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید. به عنوان مثال کاربران جوان و زیر 30 سال معمولا ساعات پایانی روز در تلگرام مشغول هستند بنابراین این زمان بهترین زمان برای ارسال پست برای هدف قرار دادن افراد زیر 30 سال است. همچنین یک لیست از کانال ها یا صفحات موردعلاقه مخاطبان خود تهیه کنید تا در صورت لزوم در آنها تبلیغات انجام دهید.

3. به صورت مداوم و با برنامه محتوا تولید کنید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به صورت مداوم صورت میگیرد. بنابراین اگر می خواهید تا در مقابل مخاطب خود قرار بگیرید باید به صورت مداوم و با برنامه محتوا تولید کنید.

معمولا در لینکداین هر روز یک بار، در اینستاگرام هر روز یک الی 4 بار پست و تعدادی استوری و در تلگرام بین 2 الی 5 محتوا روزانه لازم است تولید و منتشر شود. البته این ها قوانین سفت و سختی نیستند و هر کسب و کار بر اساس نیاز مخاطبان خود میتواند تعداد محتوای کمتر یا بیشتری تولید کند. برنامه ای از پیش برای تولید محتوای خود تولید کنید و با دریافت بازخورد از میزان تعامل کاربران محتوا روزهای بعد را بهبود دهید.

4. برای جلب توجه، شما هم باید به دیگران توجه کنید!

صفحه ی کسب و کار شما نباید تنها به انتشار محتوا بپردازد. شما نه تنها باید به کامنت ها و رفتار کاربران در صفحه مربوط به خود پاسخ دهید بلکه باید برای بهتر دیده شدن در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید. هشتگ های مربوط به صنعت خود را دنبال کنید. مطالب جالب را لایک کرده یا حتی کامنت بگذارید و با دیگران تعامل کنید. اجازه دهید کسب و کار شما مانند یک انسان عادی با مخاطبانتان برخورد کند.

5. همواره بهبود دهید.

همانطور که در نکته ی شماره 3 گفته شد، پس از تولید و انتشار محتوا باید به مخاطبان خود گوش دهید که چه واکنشی نسبت به محتوای شما نشان می دهند. معیارهایی را برای بررسی کیفیت محتوای خود تعیین کنید.

معمولا میزان seen در تلگرام، میزان Impression در اینستاگرام و توییتر، view در لینکداین و آپارات از معیارهای مهم به حساب می آیند. همچنین تعداد کلیک (اگر در یک پست لینک قرار داده اید) به عنوان یک معیار بسیار اساسی در بررسی میزان تعامل کاربران با محتوای شما موثر است. برای این کار پیشنهاد می شود در برنامه ی محتوایی خود حتما چندین مدل محتوا را پیش بینی کنید تا بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید.

به یاد داشته باشید که فعالیت در شبکه های اجتماعی نیاز به زمان و حوصله ی فراوان دارد تا بهترین مدل محتوا را در بهترین زمان و در بهترین کانال به مخاطب خود ارائه دهید و بیشترین بازخورد را دریافت کنید.