محتوا به کدام سو می رود؟


در سال 2014 توجه به لزوم و اهمیت محتوا و بازاریابی محتوایی به صورت روز افزونی افزایش پیدا کرده است. در آمریکا، اروپا و بسیاری از نقاط دیگر جهان شرکت‌ها بودجهی بیشتری را برای تولید محتوا اختصاص داده و خواهند داد. اگرچه بسیاری هنوز معتقدند که هزینه‌ی بیشتری که بازاریابی محتوایی نسبت به شیوه‌های بازاریابی قدیمی می طلبد، این گزینه را از روی میز خارج می کند اما کسانی که چشم به آینده دارند اهمیت این روش بازاریابی را به خوبی دریافته‌اند. با این همه نه تنها بازاریابی محتوایی هزینه‌ی کمتری در بر دارد بلکه بازگشت سرمایه‌اش نیز چندین برابر بازاریابی سنتی است.
همین امروز بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان در حال بازنگری استراتژی‌هایی هستند که در سال گذشته در بازاریابی محتوایی پی گرفته بودند تا بتوانند نقاط قوت آن را تقویت  کنند و در صدد رفع کاستی‌هایش بربیایند. با این همه بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تنها به فکر این هستند که محتوای از پیش تولید شده‌ی خود را صرفا منتشر کنند و برای‌شان مهم نیست که این محتوا به دست چه کسی خواهد رسید و بهترین مخاطبان برای محتوای‌شان چه کسانی هستند.
توجه به افزایش چشم‌گیر و سر به فلک کشیده‌ی کنفرانس‌هایی که در سال گذشته در مورد بازاریابی محتوایی در سطح جهان برگزار شده است به ما نشان می‌دهد که مردم می‌خواهند در این مورد دانش کسب کنند، می خواهند بدانند که به چه شکل باید محتوا تولید کرد و چگونه می توان تاثیرگذارترین محتوا را برای مخاطبان عرضه نمود.
جنگ محتواها
این که محتوا به زودی جهان بازاریابی را در بر خواهدگرفت یک هشدار جدی برای همه‌ی شرکت‌ها خواهد بود. تولید محتوا به عرصه‌ی یک نبرد شبیه خواهد شد و رمز پیروزی در این نبرد تنها چند چیز است؛ محتوای خاص، محتوایی که به راستی صدای شرکت شما باشد، محتوایی که صادقانه باشد. یک راست با مخاطب‌تان صحبت کنید و آن‌ها را به خوبی بشناسید.
استراتژی‌ها در راه اند
به جای تولید محتوای بدون برنامه، مردم به دنبال یافتن بهترین استراتژی‌ها برای خلق و انتشار محتواها خواهند بود. تهیه‌ی مستندات از مسیر در پیش گرفته شده برای تولید محتوا اولین قدم در این راستا خواهد بود. قدمی که شاید مهم‌ترین قدم نیز باشد چرا که بدون این گام بازنگری و تغییر استراتژی بی معنی است.
برای همه چیز باید برنامه داشته باشید. خیلی ساده از یک تقویم استفاده کنید و برنامه‌ها و ضرب العجل‌های‌تان را به دقت از روی آن دنبال نمایید. نتایجی که به آن دست یافته‌اید را به دقت بررسی کنید. ابزارهای این کار امروزه به وفور در دسترس هستند.

تاکید و تاثیر گوگل بر محتوا؛ پاندا، پنگوئن و هامینگ برد ( مرغ مگس خوار )
تمام چیزهایی که گوگل در سال 2013 و 2014 از آن رونمایی کرد نشان دهنده‌ی اهمیت روز افزون محتوا است. محتوا در آینده‌ی بسیار نزدیک نیز موضوع بسیاری از بحث‌ها خواهد بود، موضوع صحبت شما با همکارتان در بالکن شرکت و یا موضوع بسیاری کنفرانس‌ها و مقالات. صدقه سر الگوریتم هامینگ برد، جستجو در گوگل بسیار هم‌خوان و نزدیک به زبان روزمره شده است. پس محتوای تولید شده نیز مجبور است شبیه زبان روزمره شود و از فرم خشک و رسمی خارج شود.
 
این شما و این محتوا
مهم نیست چه روزی، چه ماهی و چه سالی! محتوا جا پای خود را در بازار ایران تثبیت خواهد کرد. از این جا به بعد با شماست؛ دیدن این جایگاه تاثیرگذار یا بی اعتنایی به آن. محتوا مثل طوفانی همه چیز را زیر و رو خواهد کرد. محتوا فصل نوینی را آغاز کرده و تازه این ابتدای راه آن است.