چگونه تولید محتوا برای کارمندان شما تبدیل به علاقه می شود نه کار اجباری

این روزها در هر گوشه کناری کسب و کار ها برای شرکت خود نام تجاری تعیین کرده و اقدام به برند سازی کرده اند، مشخصات برند و شرکت خود را در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته اند تا کاربران در آنها علاقه خود را ابراز کنند و با انتشار تعداد آنها به نوعی محبوبیت خود را به رخ بکشند و یا اینکه نام و تصویر اشخاص معروفی که از برند آنها استفاده کرده اند را به نمایش بگذارند.

اما سوال اینجاست که در مورد شرکت و نیروی کار و کیفیت کارتان چه کرده اید؟ آیا کسب و کار شما به اندازه کافی نیرو برای تولید محتوای با کیفیت صرف نظر از نوع شغل و تخصصشان دارد ؟ یعنی آیا تمامی کارمندان شما بدون توجه به نوع تحصیلات و حیطه کاریشان توانایی تولید محتوای مفید در زمینه کسب و کارتان را دارند؟

در مقاله های گذشته بر این تاکید کردیم که برای تولید محتوای با کیفیت نیروی متخصصی مثل نویسنده و یا وبلاگ نویس استخدام کنید. اما در این مقاله روی دیگر سکه را نشان می دهیم و می خواهیم بگوییم چگونه می توانید برای کارمندان موجود در شرکت ایجاد انگیزه کنید تا محتوای مفید تولید کنند.

در این مقاله می خواهم توجه شما را به پاسخ های وبلاگ نویسان معروف وContent Marketing World speakers ها به یک سوال کارشناسانه جلب کنم :

سوال این بود : چه پیشنهاد عملی را می توانید برای تشویق کارمندان به شرکت در تولید محتوا ارائه دهید، به خصوص برای کارمندانی که در بخش بازاریابی نیستند؟

Scott P. Abel می گوید : این می تواند یک چالش بزرگ برای شرکت هایی باشد که برای محتوا به عنوان دارایی کسب و کار خود ارزش قائل نیستند. از نظر من در اینجا مشکل چگونگی جذب نیرو ها نیست بلکه مشکل فقدان رهبری تیم تولید محتوا است. رهبران بزرگ تحریک کردن، تشویق کردن، ایجاد انگیزه در کارمندان خود را به منظور دستیابی به اهداف قابل اندازه گیری توسط بازگو کردن انتظارات، تعریف نقش ها و مسئولیت پذیری پیدا می کنند. آنها توضیح می دهند که در نهایت هدف از این محتوا چیست و درکی از بازی نهایی در ذهن کارمندانشان نقش می بندند. سپس اطمینان پیدا می کنند که کارمندانشان نقشه و نقشی که باید ایفا کنند تا به هدف تعیین شده برسند را به خوبی درک کرده اند و در آخر میزان کار مفید کارمندان را اندازه گیری کرده و به بهترین آنها پاداش خواهند داد.

Doug Kessler می گوید : به نقات قوت هر شخص دقت کنید. یک شخص عادی هیچ گاه در یک شب به یک نویسنده ماهر تبدیل نمی شود اما ممکن است مثلا توانایی مصاحبه و مکالمه بالایی با افراد داشته باشد ویا یکی دیگر از کارمندان قدرت درک بصری اش از درک کلامی اش بالاتر باشد و یا اینکه توانایی کارمندی در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی بالاتر از تولید محتوا باشد.

Ardath Albee  چند پیشنهاد ارائه می هد :

1-     ایجاد دوره های آموزشی کوتاه. دوره های آموزشی 10 دقیقه ای آنلاین برگزار کنید هر بار موضوعی در زمینه بالا بردن مهارت تولید محتوا انتخاب کنبد.به عنوان مثال چگونه می توان از فیس بوک استفاده کرد ؟ و یا برای شروع یک مکالمه چه باید کرد ؟

2-     ایجاد قالب برای وبلاگ نویسی.  به عنوان مثال می توانید ابتدا با یک مقدمه ساده شروع کنید که چرا این وبلاگ مهم است و نویسندگان پست های آن چه کسانی هستند و نیز لیستی از اسامی آنها با یک شناسه کاربری و توضیح مختصری در مورد آنها قرار دهید. همین مقدمه ساده برای شروع یک وبلاگ و تاثیر آن بر جذب کارمندان به تولید محتوا کمک می کند.

3-     ایجاد یک بانک ایده. به اشتراک گذاری ایده ها در شبکه اینترانت شرکت می تواند ایده های زیاد و نوینی را برای کسب و کارها در تولید محتوا فراهم کند. کارمندان می توانند در آن ثبت نام کنند و ایده های خود را در قالب یک یادداشت قرار دهند. این بانک ایده همچنین می تواند به کارمندان بخش تولید محتوا و بازاریابی نیز کمک کند تا ایده های دیگران را در بهبود کیفیت محتوای خود به کار گیرند.

4-     فراهم کردن امکان ضبط صدا. راه دیگر این است که امکانی برای کارمندان فراهم شود تا بتوانند صحبت های خود را در مورد یک موضوع و ایده خاص ضبط کرده و با گوش دادن به آن بتوانند خلاصه ای کوتاه مفید و تمیز را رونویسی کنند و آن را در شبکه شرکت به اشتراک بگذارند.

5-      ایجاد امکان نظر دادن یک متخصص در مورد یک تاپیک. این امکان را فراهم کنید که یک کارمند متخصص و ماهر در زمینه محتوا بتواند نظر خود را تنها به عنوان "راهنمایی کارشناس" در مورد موضوعات مختلف بیان کند. امکانی مثل تایپ نظر و یا ضبط صدا. با این کار کارمندان کیفیت نظرات خود را محک می زنند و حس قابت و جلب توجه مثبت کارشناس باعث می شود در یادداشت های بعدی اش متفکرانه و با انگیزه بیشتری تلاش کند.

Ian Cleary می گوید :

من فکر می کنم شما باید اهمیت برند سازی و مخاطبان هر برند را در موفقیت آن به کارمندان خود آموزش دهید. سودی که کانتنت مارکتینگ برای شرکت و مهم تر از آن برای خود آنها دارد را توضیح دهید. نقش کمک آن ها در ایجاد محتوا و کسب امتیاز برای تولید هر محتوا را توضیح دهید. برایشان توضیح دهید اگر دانش خود را در فضایی خارج از حیطه کاریشان به نمایش می گذارند آنها را در زندگی حرفه ای آینده شان کمک خواهد کرد. نیاز یک برند برای موفقیت  نیاز کارمندان و کارفرمایان است. ایجاد محتوا وقت گیر و چالش برانگیز است پس کارمندان حتما باید مزایای آن را بدانند.

Andrew Davis می گوید :  من چهار روش شرکت های بزرگ در تولید محتوا را که با رویکرد شخصی خود برداشت کرده ام این گونه دیده ام :

1-     تفکرات و رویاپردازی کارمندان. این می تواند بنیان گذار جذب کارمندان جوان و کم تجربه و ایجاد انگیزه در آنها باشد.تشویق و دعوت آنها برای به اشتراک گذاشتن رویاهای آینده شان و تفکراتشان برای موفقیت به طور منظم می تواند آنها را در ایجاد ایده و تولید محتوا درگیر کند.

2-     تیم بایگانی. تیم بایگانی و یا افرادی که به نوعی با تاریخچه فعالیت شرکت آشنایی کامل دارند اشخاصی هستند که بیشترین زمان را در کنار کسب و کار شما بوده اند. این کارمندان را تشویق کنبد تا دیده ها شنیده ها خاطرات و روایاتی که از شرکت ثبت کرده اند را به اشتراک بگذارند. آنها با عشق اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند.

3-     کارمندان مردد. این دسته کارمندانی هستند که به طور کلی به پیشرفت بازار و فعالیت شرکت شک و تردید دارند. به جای قرار دادن آنها در حاشیه از آنها دعوت کنید تا دیدگاه ها و تردید های خود را بیان کنند و نظر آنها را در مورد چگونگی پیشرفت در بازار کار سوال کنید. این بهترین روش برای درک مخاطبان و حتی چشم انداز رقبا در بازار است. از آنها بخواهید سوالات و نظرات خود را آشکارا به اشتراک بگذارند و به بحث و گفتگو در آن باره بپردازند. این کار آنها را بسیار خوشحال خواهد کرد که دیگران چگونه با علاقه در مورد نظرات و تفکرات آنها به گفتگو می پردازند.

4-     کارمندان متخصص. افراد متخصص به طور کل در انجام وظایف فوق العاده هستند اما این تصور را از خود ندارند که می توانند خلاقیت کاری نیز داشته باشند. آنها وظایف و مسئولیت های حیطه تحصیلی و شغلی خود را به نحو احسنت انجام می دهند ولی فکر نمی کنند که می توانند در جذب مشتری و تولید محتوای مخاطب پسند نقش موثری داشته باشند. کارشناسان شما همیشه در مواقعی که شما از آنها خواسته ای دارید خود را با ضرب العجل هایی روبرو می کنند تا بتوانند به طور کامل و بی نقص وظایف خود را ایفا کنند. به کارشناسان به عنوان حقیقت کسب وکارتان می توانید تکیه کنید مانند یک ژورنالیست برای شما و تیمتان خواهند بود. آنها را به سمینار ها و کنفرانس ها بفرستید تا تمامی اتفاقات یافته ها آموخته ها و فید بک های مردم را به طور متخصصانه برای شما ثبت و بازگو کنند.

Nenad Senic می گوید :

بیایید واقع بین باشیم. بسیاری از کارمندان احساس نویسندگی را در خود نمی بینند و یا اصلا به محتوا فکر نمی کنند. بهترین راه برای درگیر کردن آنها با محتوا ها صحبت کردن با آنهاست. مانند یک ژورنالیست عمل کنید. جلسات گفتگوی منظم برپا کنید و از آنها در مورد موضوعات مختلف سوال کنید. نتیجه این گفتگو ها جمع آوری لیستی از نظرات مختلف در مورد موضوعات مختلف می باشد که می تواند در تهیه محتوای مناسب بسیار کارآمد باشد. به مرور زمان این گفتگو ها برای آنها از یک بار سنگین و یک وظیفه خارج شده و در به اشتراک گذاشتن دانسته هایشانشرکت می کنند و به قدردانی که شرکت از آنها می کند علاقه مند می شوند.

خلاصه آنکه راه های زیادی برای تشویق کارکنان به تولید محتوای سودمند برای کسب و کارتان وجود دارد. در واقع یک ترفند برای افزایش تبلیغات کسب و کار ها می باشد. اما نکته بسیار مهمی که بعد از مطالعه ایده های بزرگان کانتنت مارکتینگ به ذهن من رسید و تمایل دارم آن را بازگو کنم این است که :  کارمندان یک شرکت قبل از آن که در کنار فعالیت تخصصی شان بخواهند به تولید محتوا بپردازند نیاز دارند که احساس کنند ایده ها و نظراتشان برای کسب و کار و مدیران شرکت مهم است و با ارائه آنها چیزی ارزشمند در اختیار شرکت می گذارند. تلاش های اضافه و خارج از حیطه کاری آنها را محترم می شمارند و به رسمیت می شناسند.

و در آخر نکته ای که نباید فراموش کرد این است که حتی اگر کارمندی نتواند در زمینه تولید محتوا مفید باشد با توجه به حق آموزش، پشتیبانی، احترام و تشویق هر کارمند بدون در نظر گرفتن تخصص و حیطه کاری اش می تواند یک منبع مبلغ قوی برای نام تجاری شما باشد.