گوگل از آموزش دهندگان نیز درصد می گیرد!

این روزها وبسایت ها و ابزارهای آنلاین مختلفی وجود دارند که به سوالات روزمره ما پاسخ می دهند و مطالب آموزشی را در اختیار ما می گذارند. برخی از آن ها در قالب سوال و پاسخ نوشتاری هستند، برخی هم به صورت ویدیوهای آماده بر روی سایت های معروفی چون یوتیوب. اما این بار گوگل یک قدم جلوتر رفته و محصول جدیدی تحت عنوان هلپ اَوت(Helpout) را معرفی کرده، که به کمک آن کاربران می توانند با متخصصان، در زمینه های گوناگون، از جمله عیب یابی کامپیوتر، آموزش آشپزی، آموزش گیتار، و مسائل پزشکی، چت ویدیویی داشته باشند.

روش کار با این سرویس های چت ویدیویی به این گونه است که ابتدا کاربر موضوع مورد نظر خود را جستجو کرده، یا از لیست موجود، موضوع خود را انتخاب می کند، سپس درست مانند سرویس گوگل هنگ اَوت، یک ارتباط تصویری رو در رو با متخصص یا، به قول گوگل، پرووایدر (Provider)، برقرار می نماید. در این سیستم کاربران قادرند متخصصان را بر اساس در دسترس بودن، قیمت، توانایی ها، امتیازها و یک سری مولفه های دیگر انتخاب کنند.
 
 
هزینه هر یک از این مکالمه های ویدیویی رو در رو می تواند برای کاربر از صفر، یعنی به طور کامل رایگان، تا 20 دلار، یا حتی بیشتر تمام شود. اگر جلسه رایگان نباشد، این هزینه ها به تصمیم متخصص می تواند دقیقه ای یا جلسه ای محاسبه گردد. متخصصان سایت، هم افراد مستقل و داوطلب هستند و هم نمایندگان برندهای تجاری.
نکته بسیار جالب این است که اگر متخصص 5 دقیقه در شروع جلسه تاخیر داشته باشد، یا ادعا کند که در آن لحظه در دسترس است، اما با تاخیر وارد کنفرانس شود، آن جلسه رایگان خواهد بود. حتی اگر کاربر از یک جلسه خاص به هر دلیلی راضی نباشد، گوگل طی مکانیزمی، پول کاربر را پس می دهد. طبق قانون حال حاضر، گوگل تنها 20% شهریه هر جلسه را بر می دارد، البته در مورد خدمات مربوط به مسائل پزشکی و درمانی گوگل از این میان سودی دریافت نخواهد کرد.

این سرویس فعلاً تنها بر روی دسکتاپ و اندروید در دسترس است. هلپ اَوت با پروفایل های گوگل پلاس به طور کامل در هم تنیده است، به طوری که هم کاربر معمولی و هم متخصص تا حدی از هویت طرف مقابل مطلع می شوند، ولی اطلاعات مربوط به چت ویدیویی و محتوای آن به هیچ وجه بر روی گوگل پلاس منتشر نمی گردد.

گرچه سرویس های مشابهی نظیر هلپ اَوت وجود دارند، اما وقتی صحبت از گوگل می شود، بحث یکپارچگی خدمات و گستره وسیع مخاطبان مطرح می گردد، و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی ماند. واقعیت این است که گوگل همین الآن هم با در اختیار داشتن یوتوب، بیشترین سهم را در ارائه ویدیوهای آموشی رایگان در اختیار دارد. باید منتظر ماند و دید که این سرویس جدید گوگل چه بازخوردی را از کاربران دریافت خواهد کرد.
منبع: نـــارنجی