همه چیز در مورد شیوه تولید محتوا برای ایمیل

نرخ باز شدن آخرین ایمیل تبلیغاتی شما چقدر است؟ نرخ کلیک آن چطور؟ کمی روراست تر، چند درصد از محتوای ایمیل های شما کپی است ؟ چند درصد از شما موضوعاتی را برای ایمیل هایتان انتخاب می کنید که مثلا هفته پیش سایت رقیبتان ایمیلی با همان موضوع برایتان ارسال کرده است؟ معجزه محتوای منحصر به فرد در ایمیل مارکتینگ معجزه می کند. در مقالات بسیاری به این موضوع اشاره شده است که ایمیل مارکتینگ تنها داشتن یک بانک ایمیل چند ده میلیونی و یک نرم افزار ارزان قیمت و کار راه انداز نیست. پس به قسمت های مهم یک ایمیل تبلیغاتی و تاثیر آن ها در موفقیت ایمیل مارکتینگ خود بیشتر توجه کنید.

نام و ایمیل ارسال کننده

زمانی که یک ایمیل به دست ما می رسد اولین مشخصه ای که دیده می شود، نام ارسال کننده و بعد ایمیل آن است. در ارسال ایمیل تبلیغاتی استفاده از نام شخصی و ایمیل شخصی، نرخ باز شدن را پائین می آورد. برای پی بردن به این موضوع کافی است که یک روز به رفتار خود با ایمیل های خوانده نشده تان توجه کنید. شما اغلب خبرنامه هایی که با نام ها و ایمیل های شخصی ارسال شده است را باز نمی کنید و یا اگر باز کنید جز آخرین ایمیل های شما خواهند بود. ترجیح اول شما باز کردن خبرنامه هایی است که نام و ایمیل ارسال کننده شان شرکت، سازمان و یا کسب و کاری باشد که اسم آن را شنیده اید و یا حداقل به سایتشان سری زده اید.

ییک ایمیل حتی اگر جذاب ترین موضوع را داشته باشد اما نام ارسال کننده نداشته و یا ایمیل ارسال کننده آن شخصی و با دامنه عمومی (---@gmail.com و یا  ----@yahoo.com ) باشد، به دلیل آنکه اعتماد دریافت کننده را چندان که باید جلب نمی کند، احتمال باز شدنش پائین است، زیرا اصولا جلب اعتماد مشتری یک امر مهم برای بالا بردن نرخ باز شدن ایمیل ها می باشد.

محتوای ایمیل مارکتینگ

خط موضوع ایمیل

موضوع ایمیل یعنی رسیدن به اولین هدف بزرگ ایمیل مارکتینگ که باز شدن ایمیل است.

شما زمانی می توانید مشتری خود را به سرنخ تبدیل کنید که ایمیل تبلیغاتی شما را باز کند و حداقل روی یکی از لینک های آن کلیک کند. به نظر شما در ابتدای راه یعنی در صندوق ورودی کاربران، غیر از موضوع ایمیل چه چیز دیگری سرنخ های شما را تشویق به باز کردن ایمیل می کند؟ پس موضوع ایمیل ها را دست کم نگیرید و آن را هوشمندانه انتخاب کنید. همیشه تست کردن یک روش ساده و موفق برای پیدا کردن جواب است. برای خبرنامه این هفته خود دو موضوع متفاوت انتخاب کرده و آن را با هر دو موضوع به طور جداگانه به یک لیست کوچک ارسال نمائید. چند روزی صبر کنید و سپس نرخ باز شدن را در دو ایمیل بررسی نمائید. کدام یک از ایمیل ها بیشتر باز شدند ؟ موضوع همان را انتخاب کنید. برای اینکه بیشتر در مورد نکات مهم انتخاب موضوع ایمیل بخوانید می توانید مقاله 17 خرداد را نیز مطالعه کنید.

متن ایمیل

همان طور که دقت کردید در ایمیل مارکتینگ هم مانند هر فعالیت دیگری سلسه مراتب وجود دارد. با پیدا کردن این سلسله مرتب ها می توان کارها را ساده تر کرد. گفتیم در ابتدای راه نام و ایمیل ارسال کننده، اعتماد مشتری را به نام تجاری شما جلب می کند و یک حس اعتبار نسبت به شما و کسب و کارتان برایش ایجاد می شود. سپس گفتیم موضوع ایمیل جذاب ترین و مهم ترین عامل در باز شدن ایمیل های شما توسط کاربران می باشد، حالا بعد از این دو قدم بزرگ بهتر است این بار به فکر نگه داشتن مشتری در ایمیل خود باشید. یعنی کاری کنید که مشتری بیشتر از 15 ثانیه وقت صرف مطالعه ایمیل شما کند. بله 15 ثانیه. آمار های جهانی نشان می دهد متوسط زمانی که یک کاربر بعد از باز کردن ایمیل برای خواندن آن وقت می گذارد، 15 الی 20 ثانیه است، در این زمان او نهایت 50 کلمه را اسکن می کند و تمام این مدت مدام چشمش در حال پریدن از این تصویر به آن تصویر است و هیچ گاه از ابتدا تا انتهای خبرنامه را نمی خواند، اغلب ما حتی یک صفحه از کتاب درسی خود را با دقت از ابتدا تا انتها نمی خواندیم چه برسد به ایمیل های تبلیغاتی که اصولا با عجله و در حین کارهای روزمره به آن ها سر می زنیم. این یعنی هرچه ایمیل شما دارای المان های گرافیکی باشد، احتمالا مشتری را بیشتر درگیر خود می کند، چون برای او مصلما درک خواسته ارسال کننده با چرخیدن در المان ها گرافیکی، راحت تر و جذاب تر است تا اسکن 50 کلمه یا خواندن 1 الی 2 جمله. اما به یاد داشته باشید در استفاده از رنگ ها باید قانون هارمونی رنگ ها (مقاله 30 دی ماه سال 93) را رعایت کنید و بیش از حد ایمیل را شلوغ نکنید. زیرا به همان اندازه که یک ایمیل فقط متنی مشتری را خسته می کند، ایمیل شلوغ و پر از رنگ های تند و تصاویر گوناگون مشتری را فراری می دهد.

سه راه کار برای اینکه مشتری بیشتر از 15 ثانیه وقت صرف ایمیل شما کند :

- یک آینه جلوی مشتری بگیرید

این مورد را با یک مثال توضیح می دهم. تصور کنید که لیست آدرس ایمیل های خود را بر اساس سمت و جایگاه شغلی دسته بندی کرده باشید، حال اگر ایمیلی را خطاب به مدیران ارسال نمائید و در آن اطلاعات مفیدی را برای مدیران کسب و کارها نوشته باشید، چه اتفاقی می افتد؟ مشخص است، یک مدیر به احتمال زیاد نه تنها ایمیل شما را باز می کند بلکه به دقت به مطالعه آن می پردازد به خصوص اگر شما و کسب و کارتان را نیز به خوبی بشناسد. به تصویر زیر دقت کنید، اگر شما یک مدیر هستید اول وقت خود را صرف خواندن کدامیک از ایمیل های زیر می کنید؟

ایمیل مارکتینگ

- 30% فروش 70% آموزش

شما حتما این فرمول معروف را بارها در مقالات ما خوانده اید. سعی کنید خواننده از محتوای شما چیزی یاد بگیرد و به ایمیل های شما فقط به دید بازارگرمی نگاه نکند. تجربه نشان داده محتوای آموزشی که بیشتر حاوی آمارهای عددی است و بیشتر جهت اطلاع رسانی و شگفت زده کردن خواننده است، بیشتر خواننده را با خود درگیر می کنند.

- چندین لینک، یک landing page

فقط به این خاطر که شما در حال تهیه یک مقاله با موضوع خاص هستید دلیل برآن نیست که باید تنها یک لینک در خبرنامه خود قرار دهید. شما می توانید چندین لینک را با طراحی و عناوین جذاب در خبرنامه خود قرار دهید که همه آن ها بعد از کلیک، مشتری را به یک صفحه واحد هدایت کنند. علاوه بر بالارفتن نرخ کلیک، این کار می تواند یک تست نیز برای شما باشد. با مقایسه میزان کلیک لینک ها می توانید بهترین عنوان یا طراحی را پیدا کنید. مثلا می توانید مقایسه کنید که دکمه های رنگی بیشتر کلیک خورده اند یا لینک های ساده. رسیدن به چنین آماری نه تنها بسیار شگفت آور است بلکه می تواند شما را در کمپین های بعدی حرفه ای تر و هدفمند تر کند.