چگونه نرخ اسپم شدن ایمیل ها را کاهش دهیم؟

همیشه برای ایمیل های تبلیغاتی خطر اسپم شدن وجود دارد و بازاریابان به دنبال راه هایی برای کمتر اسپم شدن ایمیل هایشان هستند. از سال 2003  قانون محافظت از کاربران اینتزنت از ایمیل های اسپم و هر نوع ایمیل تقلبی تصویب شد. به گفته کمیسیون تجارت فدرال Federal Trade Commission (FTC) این قانون شامل همه ایمیل های تبلیغاتی یا ایمیل هایی که در جهت معرفی محصول و تبلیغ آن هستند نیز می باشد. این قانون اصطلاحا CAN-SPAM نامیده شد.
سایت FTC جزئیات این قانون را برای کاربران به نمایش گذاشته است، اما لازم است بدانید برای کمپین های مشروع و ایمیل مارکتینگ قانونی، این قواعد بسیار ساده هستند.
به منظور مطابقت با قانون CAN-SPAM شما باید فقط به آدرس ایمیل هایی  تبلیغات ارسال کنید که آن آدرس ها را از منابع قانونی بدست آوره باشید مثل ایمیل اشخاصی که از طریق سایت و یا فرم ثبت نام بدست آورده اید. به همین علت است که ما هیچ گاه استفاده از بانک های ایمیل را توصیه نمی کنیم.
دستورالعمل :
1. آدرس ایمیلی که با آن برای مشتریان ایمیل تبلیغاتی ارسال می کنید را طوری تنظیم کنید که اسم شرکت، یا نام مدیر و یا نام برندتان در ابتدای آن آمده باشد، یعنی این آدرس ایمیل باید آدرسی واقعی باشد.  این بدین معنا است که   آدرس های "From"  و  "Reply to"  باید از آدرس ایمیل های واقعی شما باشند. اگر نام خود و یا کسب وکارتان در ابتدای ایمیل و آدرس ایمیلتان ظاهر شود شما با قونین مربوط به اسپم در تطابق هستید.

2. سعی کنید عنوان موضوع ایمیلتان دقیق و هوشمندانه باشد اما فریبنده نباشد مثلا جمله "شما 1000 دلار برنده خواهید شد" جمله فریبنده و بی پایه های است. اگر ایمیلتان عناوین گول زننده ای داشته باشد حتی اگر از فیلتر CAN-SPAM  عبور کند کاربران آن را اسپم خواهند کرد. مثلا اگر در ایمیل شما بن تخفیفی وجود دارد جمله ای مشابه " خرید بعدی 20% ارزان تر" مناسب است. سعی کنید از کلماتی مانند "رایگان"، "پشتابید" و حروف بزرگ(در صورت استفاده از حروف انگلیسی) و غلط املایی بپرهیزید زیرا کاربران را به اسپم کردن تشویق می کند.

3. ایمیل ارسالی خود را به طور واضح و دقیق با قالب ایمیل تبلیغاتی تنظیم کنید. بر اساس قوانین FTC راه حل مشخصی برای این کار وجود ندارد اما به سادگی و با قرار دادن کلمه تبلیغات یا Advertisement در ابتدا یا انتهای خبرنامه روش ساده و آسانی برای تطابق داشتن با قوانین FTC خواهد بود.
 
4. ایمیل تبلیغاتی خود را ساده و در عین حال قابل فهم برای همگان تنظیم کنید. سعی کنید تمامی اطلاعات حیاتی و مفید در دسترسی آسان برای خواننده باشد. مثل تاریخ انقضای پیشنهاد ویژه، محدودیت تعداد جوایز و یا بن های تخفیف، فرم عضویت، لینک سایت و ...

5. بهتر است در انتهای خبرنامه شما آدرس پستی قید شده باشد. این آدرس باید آدرسی واقعی و قانونی از محل کسب و کارتان باشد. با قید آدرس بار دیگر قانونی بودن فرآیند ایمیل مارکتینگ خود را به FTC اعلام می کنید.

6. قسمتی را در خبرنامه تان در نظر بگیرید که مشتری بتواند هر زمان که تمایل داشت اشتراک خود را لغو کرده و ایمیل های شما را دریافت نکند.   این فرآیند می تواند در متن خبرنامه و یا ابتدای آن قرار گیرد و جمله ای مشابه لغوئ عضویت و یا جملات مشابه قرار گیرد و لینکی برای آن در نظر گرفته شود. در فرآیند ایمیل مارکتینگ به این روند اصطلاحا " opt-out " می گویند. طبق قوانین FTC شما موظفید ظرف مدت 10 روز کاری این آدرس ایمیل های opt-out شده را از لیست های خود حذف کنید. فرایند  opt-out نیاز به الاعات خاصی جز آدرس ایمیل برای کاربر ندارد.