تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

از سال 1941 که اولین تبلیغ در شبکه های تلویزیونی آمریکا بر روی آنتن رفت تا کنون، حجم عظیمی از تبلیغات از روش های مختلف مانند تلویزیون، رادیو و مجلات منتشر شده اند. در واقع این بسترها نزدیک به 70 سال بر دنیای تبلیغات حکمرانی میکرده اند تا اینکه تکنولوژی راه دیگری را برای تبلیغات ایجاد کرد. ظهور اینترنت و گسترش تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی باعث شد تا ابزارهای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال بتوانند راه های متفاوتی از تبلیغات را در مقابل کسب و کارها قرار دهند.

تفاوت بازاریابی دیحیتال و بازاریابی سنتی

در سال 2017 نزدیک به 72 میلیارد دلار در شبکه های تلویزیونی خرج برای تبلیغات خرج شد در حالیکه هزینه ی تبلیغات دیجیتال برابر 77 میلیارد دلار و برای اولین بار بالاتر از تبلیغات سنتی قرار گرفت. این رشد در سال 2018 نیز ادامه پیدا کرد و پیش بینی می شود در سال های آینده نیز فاصله این دو مدل تبلیغات بیشتر و بیشتر نیز بشود.

در یک بررسی از حدود 1000 مدیر ارشد بخش بازاریابی و تبلیغات شرکت ها در آمریکا و اروپا، مشخص شده که نیمی از آنها معتقداند تا 5 سال آینده 75% از هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی خود را در فضای دیجیتال صرف خواهند کرد. اما سوالی که پیش می آید این است که فضای دیجیتال چه امکاناتی را برای کسب و کارها فراهم کرده است که چنین تمایل شدیدی برای استفاده از آن دارند؟

بررسی بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی تبلیغات سنتی

برای این کار ابتدا بگذارید شرایط را در تبلیغات و بازاریابی سنتی یک بار دیگر مرور کنیم! در طول سالهای گذشته معمولا تلویزیون، رادیو، مجله، بیلبورد یا بروشور رسانه های متداول این حوزه به شماره می رفته است. بدین صورت که هر کسب و کار میتوانسته برای مدتی رسانه را اجاره و محتوای تبلیغاتی خود را در آن منتشر کند. این رسانه ها معمولا پر مخاطب بوده اند و دلیل تمایل کسب وکارها برای تبلیغ در آنها نیز همین است. اما به دلیل ماهیت تبلیغاتی محتوا ممکن است مخاطب آن را نبیند یا به راحتی از کنار آن رد شود. همچنین ممکن است تبلیغات در زمان یا محل نا مناسبی منتشر شود به‌طوریکه توجه مخاطب به آن جلب نشود. هزینه این تبلیغات معمولا بالاتر از تبلیغات در فضای دیجیتال بوده و دریافت بازخورد نیز از تبلیغات سنتی کار دشواری به حساب می آید.

بازاریابی دیجیتال

متداول ترین روش های تبلیغاتی در فضای مجازی تبلیغات در فضای وب، تبلیغاتی موبایلی و شبکه های اجتماعی است. البته تبلیغات ایمیلی هنوز هم برای بسیاری از کسب و کارها سودآور است. در فضای دیجیتال، علاوه بر امکان تبلیغات، شرایط برای ایجاد ارزش نیز فراهم است.

در واقع بیشتر مدیران بازاریابی در حوزه دیجیتال به دنبال خلق ارزش برای مخاطبان و مشتریان هستند تا آنها را به خرید محصول یا سرویس خود ترغیب کنند. این یکی از مهم ترین تفاوت های فضای دیجیتال با سنتی است. در تبلیغات سنتی شما تنها می توانید محصول با خدمت خود را تبلیغ کنید. اما در فضای دیجیتال میتوانید علاوه بر تبلیغات، محتوای لازم برای مخاطبان را به شیوه ای تولید کنید که آنها خودشان به سمت شما بیایند.

بازاریابی دیجیتال - تبلیغات دیجیتال

یکی دیگر از تفاوت های اصلی فضای دیجیتال با سنتی در امکان ایجاد ارتباط با مشتریان است.  به عنوان مثال درنظر بگیرید کسب و کار شما یک صفحه در اینستاگرام دارد و هشتگ خاصی را دنبال میکند. یک مشتری که از خدمات شما راضی است با پست کردن یک عکس از محصول شما به همراه یک متن دوستان خود را به استفاده از آن دعوت میکند، یا یک مشتری ناراضی نیز با گذاشتن یک پست از محصول شما، ناراحتی خود را ابراز میکند. شما در فضای مجازی میتوانید هر دو مشتری را دنبال کرده، راهی برای برطرف کردن نارضایتی مشتری دوم و شیوه ای برای تشکر از مشتری اول ارائه دهید.

یا در مثالی دیگر:

با استفاده از ابزارهای تحلیل وب می توانید متوجه شوید که مشتریان نمیتوانند در سایت شما محصولات و خدمات شما را پیدا کنند بنابراین طراحی صفحه اول سایت خود را تغییر می دهید به شیوه ای که این بار شرح محصولات و خدمات شما کاملا مشخص باشد.

تفاوت آخر بازاریابی دیجیتال و سنتی در تحلیل و بهبود شیوه های تبلیغات و بازاریابی است. در تبلیغات سنتی امکان بهبود بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است در حالیکه در فضای دیجیتال میتوانید بازخوردهای کافی از تبلیغات را دریافت کرده و هر بار اصلاحات کوچکی در شیوه های بازاریابی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال زمان ارسال پست در شبکه های اجتماعی در میزان دیده شدن آن موثر است. پس با کمی آزمون و خطا در 4 الی 6 پست میتوانید بهترین زمان برای بهتر دیده شدن پست های خود را پیدا کنید.

آیا فقط بازاریابی دیجیتال موثر است؟

جواب یکسانی نمیتوان برای این سوال در نظر گرفت. هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت و مخاطبان هدفش میتواند از بین ابزارهای دیجیتال و سنتی انتخاب کند. حتی در مواردی ممکن است برخی از ابزارهای دیجیتال کارایی نداشته باشند. به عنوان مثال در حوزه خدمات فروش، شاید اینستاگرام تاثیر زیادی نداشته باشد اما تبلیغات در تلگرام و فضای وب تاثیر بسزایی در جذب مخاطبان داشته باشند. به صورت کلی امروزه داشتن وبسایت و حضور در شبکه های اجتماعی برای هر کسب و کاری ضروری به نظر می رسد

اگر شما نیز میخواهید برنامه ی دیجیتال برای کسب و کارتان تدوین کنید و فروش خود را افزایش دهید میتوانید با مشاورین ما در تماس باشید تا بهترین روش های تبلیغات و بازاریابی را در فضای دیجیتال به شما نشان دهند.