چگونه ارتباط با کارمندان منجر به فروش بالا می شود

زبان خوببرای هر شخصی که کارمند دارد و یا نقشی مشابه، نوع برخورد و کلماتی که در گفتگو با کارمندان به کار می برد، بسیار مهم است. اثرات روحی روانی بیان چیزی است که اکثر متخصصان تا زمانی که به یک مشکل جدی برنخورده اند آن را نادیده می گیرند. استفاده از کلمات درست و لحن مناسب می تواند به شما کمک کند تا انتقادی اثر بخش و سازنده داشته باشید و پیوندی قوی تر با تیم فروش و یا مشتریان خود داشته باشید. تیم شما منسجم تر، شادتر، منجر به کار بیشتر و در نتیجه مشتریان راضی بیشتری خواهید داشت.

 

آنچه باید و نباید بگوئید.....

راه های مختلفی برای بیان یک موضوع مشابه وجود دارد اما هرکدام ممکن است معنای متفاوتی را بسته به کلماتی که استفاده می کنید، تن صدای شما و مخاطبان شما داشته باشد به خصوص برای مدیران و دیگران که در موقعیت سرپرستی و رهبری تیم هستند. همه ما اصطلاح رایج "بشینید و بفرمائید هر دو یک معنا را می دهد" را بارها شنیده ایم. بنابراین با درک قوی از روانشناسی زبان می توانید تاثیر ارزشمندی را بر روی فروش شرکت خود و پیشرفت آن بگذارید.

تصور کنید که شما پروژه ای در دست دارید که مربوط به یک مشتری خوش حساب است و تا آخر هفته باید به اتمام برسد. در اینجا راه های بسیار زیادی برای درخواست صورت وضعیت و گزارش کارهای انجام شده تا الان را دارید :

1-    پروژه شرکت "مثال" کجاست؟ من همین الان می خواهم گزارش کارهایت را فورا ببینم!!

2-    پروژه شرکت "مثال" در چه حال است؟ آیا سوالی در این زمینه دارید؟ آیا برای ارائه گزارش کامل در پایان ساعت کاری امروز آماده هستید ؟

3-    شما چه زمانی می توانید پروژه را به من تحویل بدهید ؟ من و تیم حسابداری قبل از شنبه نیاز داریم که روند کار را بررسی کنیم.

در مورد نوشتن مقاله محتوا و هر نوع ساختار متنی دیگر :

1-    به چه چیز فکر می کردید که چنین متنی را نوشتید ؟

2-    آیا شما حتی یک خط از این متن را خودتان خوانده اید؟ این اصلا با استاندارد ها هماهنگی ندارد.

3-    مشتری چنین محتوایی را نمی پسندد، امیدوارم دفعه بعد چیز بهتری برای ارائه داشته باشید

همیشه در نظر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست و قرار نیست تمام کارمندان دیدگاه و خلاقیت شما را دقیقا به ارث برده باشند. شما با همین اشتباه کوچک تاثیر منفی زیادی بر فروش و پیشرفت شرکت خود خواهید گذاشت. در چنین شرایطی دائما کارمندان شما در حال تغییر هستند. زمانیکه به کارمندی عادت می کنید و اعضای تیم، خود را با سبک کار او وقف می دهند، بعد از سه الی چهار ماه با استعفای او مواجه خواهید شد، و وقتی علت را جویا می شوید تنها پاسخ آنها پیدا کردن شغلی با شرایط مناسب تر خواهد بود. 

تغییر مداوم کارمندان تاثیر منفی بر کیفیت، سرعت فعالیت ها و فروش شرکت خواهد گذاشت. 

چگونه بگوئید....

بدیهی است که لحن و تن صدای شما زمانی که پیامی را انتقال می دهید بسیار مهم است.

حتی اگر شما ناامید و یا عصبانی هستید باید قادر به کنترل صدای خود باشید، به عمد می توانید مسیری را راه بروید تا بتوانید زمان را برای خود بخرید و خود را برای آرام نگه داشتن فضا آماده کنید.

از سوی دیگر گاهی اوقات لازم است کمی شوخ، پر حرف و حتی طعنه آمیز صحبت کنید البته بستگی دارد که شما چگونه با تیم خود ارتباط برقرار می کنید و وابسته به آن است که کارمندان خود را بشناسید. اما همیشه گاهی یک شوخی باعث می شود از تنش ها کاسته شود و کارمندان کمی ریلکس تر شوند.

بد نیست یک روز در ماه را با کارمندان خود به دور از کار و حرف کار بگذرانید، به آنها حس بهتری خواهید داد. آنها را بهتر خواهید شناخت، انرژی های مثبت آنها را برای شروع روز های کاری آینده جمع خواهید کرد. حتی قرار دادن روز تفریح و یا ساعتی تفریح در یک روز کاری انگیزه ای برای کارمندان به وجود می آورد که تمام هفته و یا ماه را با شوق رسیدن آن روز به نحو احسنت سپری کنند. 

استفاده از"من" و کلمات با بار مثبت....

رعایت این نکته نه تنها برای محیط کار بلکه خارج از آن نیز در تمام فیلدهای زندگی برای شما مفید است.

استفاده از کلمه من و قرار دادن خود در تمرکز به طور مثال گفتن " من چه کمکی می توانم به شما کنم تا کار خود را در زمان تعیین شده به اتمام برسانید" در مقابل "شما همیشه از deadtime ها عقب می مانید" بسیار کارآمدتر است و کارمندان به سادگی در مقابل شما جبهه نخواهند گرفت.

با استاده از کلمات مثبت مثل "شروع خوب" و یا اینکه"من می بینم شما کجا بودید و در حال حاضر کجا هستید و چه پیشرفتی را طی کرده اید" کارمند را تشویق خواهید کرد که بر اساس پیشرفت و کیفیت کارش تشویق خواهد شد نه براساس کمیت کارش.

مهارت های زبان خوب = کارمندان راضی ، سرنخ ها و مشتری های زیاد

با وجود چنین واقعیتی است که فیلسوف برجسته و نویسنده نیکولو ماکیاولی اظهار داشت که جمله "برای یک رهبر بهتر است که ترسناک باشد تا دوست داشتنی" همیشه درست نیست. به خصوص اگر در کسب وکار شما نیاز به خلاقیت و طرح ایده های جدید باشد. نباید به گونه ای رفتار کنید که هر بار ایده ای جدید را مطرح کردید، یه جای تفکر و شوق برای یافتن طرح های جدید، وحشت در دل کارمندان به وجود بیاید و به دلیل ترس شروع به خلق و نوآوری کنند.

استفاده از روانشناسی زبان اولین قدمی است که به شما کمک می کند تا تیمی هماهنگ و با احساس اعتماد به نفس و علاقه به کار و محیط کار در اطراف خود جمع کنید. این باعث می شود تا کیفیت خلاقیت در کار شما بالاتر رود.

همیشه به یاد داشته باشید : کلمات قدرت دارند، از آنها عاقلانه استفاده کنید