نکاتی جالب در مورد تبلیغ 1984 اپل، 30 سال بعد از اکران آن
تبلیغ ویدئویی ۱۹۸۴ شرکت اپل، یکی از بهترین تبلیغهای تلویزیونی این شرکت، و نیز یکی از بهترین تبلیغهای پخش شده در جریان مسابقه فینال فوتبال آمریکایی است. حالا دیگر ۳۰ سال از زمانی که این تبلیغ پخش شد میگذرد، در آن زمان بیشتر از پنج- شش سال از تأسیس اپل نگذشته بود و این شرکت هنوز، یک شرکت استارتآپ محسوب میشد.
به تازگی عضو سابق شرکت تبلیغاتی Chiat/Day -استیو هایدن- در گفتگویی با نشریه فوریس، به نکات جالبی در مورد این تبلیغ اشاره کرده است.
نخست اینکه خود استیو جابز در محور ساخت این تیلغ قرار گرفته بود و حالت کلی تبلیغ را مشخص کرده بود. جابز میخواست که این تبلیغ کوتاه باشد و در عین حال باعث ایجاد وقفه در مسیری که دنیا در حال پیمودن آن بود، شود.
این تبلیغ در مورد کامپیوتر مکینتاش بود، در زمانی که کامپیوترهای مبتنی بر DOS صفحه آبی و خط فرمان C: داشتند، مکینتاش رابط کاربری گرافیکی داشت و میشد به آسانی با ماوس، با آن کار کرد. مکینتاش محصول مهمی بود و میبایست، تبلیغی درخور میداشت.
در عین حال باید در نظر داشته باشید که در سال ۱۹۸۴، یعنی زمانی که تبلیغ ساخته میشد، دنیا در جنگ سرد بود، به همین خاطر هایدن و کارگردان هنریاش «برنت توماس»، دنیاهایی مثل جوامع بسته شرقی و شوروی را تصور میکردند. آنها میدانستند که در آن جوامع ماشینهای تکثیر زیراکس، نشر زیرزمینی کتابها -موسوم به سامیزتات- چه تأثیر عمدهای گذاشتهاند، پس پیش خود تصور میکردند که کامپیوتر ممکن است در کل دنیا، روزی همین تغییر را ایجاد کند.
عبارت شاخص Why 1984 won’t be like 1984 را نویسندهای اهل سانفرانسیسکو به نام گری گوسیک، در طی یک جلسه «توفان مغزی» brainstorming نوشته بود.
در وهله نخست، اعضای گروه، از جمله «لی کلو» هیچ ایده برای تبلیغ ویدئویی نداشتند و تنها در نظر داشتند این جمله را روی تصویر کامپیوتر اپل بیندازند، ولی به این نتیجه رسیدند که این امر تأثیر لازم را در بر نخواهد داشت، تا اینکه «کلو» به فکرش رسید که صحنهای از فیلم ۱۹۸۴ را بازسازی کنند، طوری که خانم جوانی به سمت سالنی که در آن برادربزرگ در حین سخنرانی برای عموم است بدود و کلاه بیسبال خود را به سمت دیکتاتور مسحور کننده مردم، پرتاب کند.
کمی بعد از اتخاذ این ایده، ملاقاتی با ریدلی اسکات – کارگردان مشهور هالیوود- انجام شد، در آن زمان او مشغول فیلمبرداری فیلم بهیادماندنی Blade Runner بود. ریدلی اسکات گفت که به عقیده او یک کلاه بیسبال، خیلی «آمریکایی» است و برای ایجاد یک تأثیر بینالمللی بهتر است که چکشی دست، بازیگر تبلیغ داده شود. اسکات توجه تیم تبلیغاتی اپل را به فیلم کلاسیک متروپولیس فریتز لنگ جلب کرد.
اینجا بود که تصویر نمادین دنیای دستوپیایی ۱۹۸۴ در این فیلم شکل گرفت.