امکان جذابی دیگر از میلرلایت، آیا شما چیزی از A/B testing می دانید؟

تست A/B چیست ؟

شما می توانید قبل از ارسال خبرنامه تان بهترین شراط را از لحاظ نرخ باز شدن و نرخ کلیک برای خبرنامه خود فراهم کنید. یعنی خبرنامه خود را از لحاظ محتوا، موضوع و نام و ایمیل ارسال کننده به گونه ای ارسال کنید که بهترین نتیچه را داشته باشید. این کار به سادگی و با استفاده از روش A/B testing انجام می شود. به این صورت که شما قبل از ارسال نهایی خبرنامه خود را ابتدا به دو گروه کوچک از مشتریان ارسال نمائید و نتایج را بررسی نمائید و ببینید که کدام گروه ایمیل شما را بیشتر باز کرده اند و یا بیشتر کلیک کرده اند. در ادامه با یک مثال ساده توضیح می دهیم.

همان طور که در مقالات گذشته گفته شد یکی از روش های انتخاب خط موضوع مناسب، استفاده از تست A/B برای موضوع خبرنامه ها می باشد. به این صورت که برای خبرنامه خود دو عنوان موضوع در نظر بگیرید و خبرنامه را یک بار با عنوان اول به گروه X از مشتریان ارسال کنید، و بار دوم همان خبرنامه را با عنوان دوم به گروه Y از لیست مشتریان ارسال کنید. بعد از گذشت یک الی دو روز نتایج هر دو خبرنامه را بررسی کنید، اگر خبرنامه گروه X نرخ باز شدن و یا کلیکش بالاتر باشد پس عنوان موضوع بهتری برای ارسال دارد و شما می توانید با خیال راحت تر همان عنوان را برای ارسال نهایی خبرنامه خود در نظر بگیرید. میلرلایت با ایجاد این امکان شگفت انگیز در پنل ایمیل مارکتینگ خود به شما این فرصت را می دهد تا بهترین انتخاب را برای خبرنامه هایتان داشته باشید.

روش کار با تست A/B نرم افزار ایمیل مارکتینگ میلرلایت

1- بعد از لاگین به پنل ایمیل خود ابتدا از منوی سمت چپ گزینه Campaigns را انتخاب کنید و وارد صفحه مربوطه شوید

2- سمت راست بالای صفحه دکمه نارنجی رنگ Create campaign  کلیک کنید

3- به صفحه همیشگی ایجاد ایمیل هدایت می شوید، با این تفاوت که در اینجا دو تب به شما نمایش داده می شود : Regular Campaign و A/B Split campaign  

نکته : به تصویر زیر دقت کنید، روش دیگری برای انتخاب ارسال کمپین تستی

4- تب A/B Split campaign  را انتخاب کنید

5- در صفحه جدید مطابق تصویر زیر امکان انتخاب سه گزینه برای شما وجود دارد، شما با هرکدام از این سه حالت بنا به نظر خود می توانید تست A/B کمپین خود را تعریف کنید.

نکته : شما در هر تست تنها یکی از سه حالت را می توانید انتخاب کنید.

الف : عنوان ایمیل

دو عنوان موضوع برای خبرنامه خود انتخاب کنید، تا ببینید کدام عنوان مناسب تر است. این دو عنوان را مطابق تصویر بالا در قسمت های A و B وارد نمائید.

فایده : با این روش شما می توانید تشخیص دهید کدام عنوان موضوع نرخ باز شدن ایمیل شما را بالا می برد.

ب : نام و ایمیل ارسال کننده

دو نام و دو ایمیل متفاوت برای خبرنامه خود در نظر بگیرید. ردیف اول مربوط به نام و ایمیل A و ردیف دوم مربوط به نام و ایمیل B می باشد.

فایده : با این روش شما می توانید بهترین نام و ایمیل را برای ارسال خبرنامه های خود انتخاب کنید

ج : محتوای ایمیل

با انتخاب این قست شما قادر خواهید بود محتوای خود را به دو ضورت مختلف طراحی کنید و برای مشتران ارسال نمائید و بازخوردها را بررسی کنید.

زمانی که گزینه email content را انتخاب می کنید، همه چیز شبیه خبرنامه عادی است:

-  موضوع، نام ارسال کننده، ایمیل ارسال کننده و زبان را انتخاب کنید

-  دکمه next را کلیک کنید

-  طراحی دلخواه را برای خبرنامه خود انتخاب کنید

نکته   : روش تست A/B را فقط برای drag and drop و rich text editor می توانید پیاده کنید.

-  فرض ما روش درگ اند دراپ است، در اینجا خبرنامه خود را با طرح دلخواه آماده نمائید

بعد از اتمام طراحی، دکمه done editing همیشگی که به create B version تبدیل شده است را کلیک کنید.

-  شما به صفحه ای مشابه صفحه قبلی و این بار برای طراحی نسخه B خبرنامه خود آماده می شوید

-  ولی قبل از آن از شما سوال می شود که آیا قصد دارید خبرنامه دوم خود را جدید و کاملا متفاوت طراحی کنید و یا اینکه قصد دارید یک کپی از همان خبرنامه A را تنها با تغییراتی جزئی به عنوان خبرنامه B ایجاد کنید.

6- در این مرحله بعد از عبور از طراحی خبرنامه، گروه مورد نظر خود را انتخاب کنید و به صفحه ای که تصویر آن را مشاهده می کنید هدایت خواهید شد.

7- در این قسمت همان طور که در تصویر مشاهده می کنید شما می توانید با حرکت دادن نوار خاکستری رنگ میزان اندازه گروه A و گروه B را تعیین می کنید. در مثال بالا از کل لیست ایمیل، 50 درصد به عنوان لیست اصلی (winner) در نظر گرفته شده است و 50 درصد باقی مانده به عنوان لیست تستی است که 25 درصد برای گروه A و 25 درصد برای گروه B در نظر گرفته شده است. در قسمت آخر نیز از شما سوال شده است که تمایل دارید چه معیاری را برای مقایسه دو گروه A و B در نظر بگیرید؟ نرخ باز شدن و یا نرخ کلیک. و اینکه این معیار را تا چه مدت زمان بعد از ارسال بررسی اندازه گیری شود. 1 ساعت بعد از ارسال، 1 روز ، 1هفته و یا ....

8- از این جا به بعد تفاوتی با ایجاد خبرنامه در حالت عادی ندارد و شما خبرنامه خود را ارسال خواهید کرد. بسته به زمانی که شما در مرحله قبل انتخاب کرده اید (به طور مثال 1 ساعت) نرم افزار به طور اتوماتیک بعد از گذشت 1 ساعت مشخص می کند بین A و B کدام برنده است یعنی نرخ باز شدن بیشتری نسبت به دیگری داشته است و سپس ایمیل گروه برنده را با همان ویژگی و مشخصات به لیست winner ارسال می کند.

9- در آخرین مرحله بعد از ارسال، شما امکان لغو تست را در هر زمان که تمایل داشته باشید دارید و نرم افزار نتایج را تا آن لحظه به شما نمایش خواهد داد. فرض کنید در مرحله هفتم شما زمان تست را 1 روز انتخاب کرده باشید اما به هر دلیلی بعد از 2 الی 3 ساعت خواهان ارسال نهایی خبرنامه هستید مطابق تصویر زیر با لغو تست A/B، سیستم نتایج و همچنین برنده را تا آن لحظه به شما نشان خواهد داد. شما می توانید انتخاب کنید که با استناد به نتایج چند ساعته خبرنامه خود را ارسال کنید و یا اینکه کلا روش تست را لغو کرده و به صورت عادی ارسال خود را انجام دهید