7 نکته برای طراحی صفحات مانا (Landing Pages) با نرخ تبدیل بالا

بر اساس گزارش معیارهای بازیابی در سال 2012، شرکت ها تنها با افزایش تعداد صفحات مانا خود از 10 به 15، توانسته اند جذب مشتری های خود را تا 55 درصد افزایش دهند. نکته دیگر آنکه بر اساس گزارش Marketing Sherpa  از معیارهای بهینه سازی صفحه فرود، قالب بندی صفحه ها عامل بسیار مهمی در عملکرد وب سایت است.

صفحات مانا یکی از بخش های اصلی و غیر قابل انکار در راهبردهای موفق بازاریابی در سطح داخلی هستند . این صفحات کانون اصلی جذب هدفمند مخاطب محسوب می شوند، و به همین دلیل هر کمپینی که قصد راه اندازی با مدیریت آن را دارید، باید با یک صفحه فرود در ارتباط باشد –  در مقابل آن صفحه خانه وب سایت قرار دارد که بازدیدکنندگان پس از ورود به آن باید خودشان تصمیم بگیرند که در مرحله ی بعد کجا بروند.

اما در حالی‌که  افزایش صفحات مانا می تواند تأثیر بسیاری بر جذب مخاطب داشته باشد، نکته مهم دیگر آن است که صفحات مانا شما باید ظاهر خوبی داشته باشند تا موثر واقع شوند.

ما قصد داریم این کار را تا حدی برای شما آسان تر کنیم، زیرا همانطور که می دانید، طراحی خوب یک صفحه می تواند بسیار چالش برانگیز باشد- به خصوص اگر شما طراح نباشید. بنابراین برای کمک به ایجاد صفحات مانا زیبا با نرخ تبدیل بالا، می خواهیم چند روش بهینه برای طراحی را با شما به اشتراک بگذاریم.

چگونه صفحه فرودی طراحی کنیم که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کند؟

7 روش بهینه برای طراحی صفحات مانا با نرخ تبدیل بالا

1) به اصل مطلب بپردازید.

همه‌ی ما می‌دانیم که دامنه‌ی توجه افراد بسیار کوتاه است-  پس چرا نباید چنین موضوعی را در ساخت صفحات مانا در نظر بگیریم؟ بازدیدکنندگان آنلاین معمولا حوصله ی خواندن یک صفحه کامل از اطلاعات را ندارند. اما، همین افراد، با نگاه خود به دنبال اطلاعات می گردند تا چیزی را که می خواهند پیدا کنند. بنابراین زمانی که در حال طراحی صفحات مانا خود هستید، صریح و بی پرده باشید.  افراد با هدف خاصی به صفحه وارد شده اند، پس نیاز است که با تأکید بر ارزش چیزی که ارائه می کنید و ارتباط آن با نیازها، علایق، یا مشکلات افراد، به صورت مختصر و مفید به این هدف بپردازید. از تیترهای اصلی و فرعی کاملا واضح استفاده کنید، نکات مهم را به طور دقیق بیان کنید تا کاربران بدانند از این محصول یا خدمت چه چیزی نصیبشان می شود، با استفاده از فونت های بولد شده یا ایتالیک بر نکات اصلی تأکید کنید و تا جایی که ممکن است مطالب را خلاصه بیان کنید.

2) از رنگ های متضاد استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه می‌خواهید تماس هایی که برای کار دریافت می کنید، از صفحه‌ی فرود نشأت گرفته باشد. بنابراین زمانی که بازدیدکنندگان را برای پر کردن یک فرم و کلیک روی دکمه‌ی ثبت تشویق می کنید، مطمئن شوید که آن فرم یا کاری که بازدیدکنندگان باید انجام دهند، برای آن ها آسان و قابل درک باشد. به همین دلیل استفاده از رنگ‌های متضاد و مکمل،  می‌تواند روشی مناسب برای جلب توجه بازدیدکننده به مسائلی باشد که مد نظر شما است.

برای مثال، یکی از این صفحات مانا را در نظر می گیریم. در حالی‌که تمام صفحه پر از تصاویر و نوشته های آبی و سفید است، دکمه‌ی  ثبت به رنگ صورتی روشن انتخاب شده است. این موضوع باعث می شود که دکمه در صفحه نگاه را به خود خیره کرده و به راحتی توجه خواننده را به خود جلب کند.

3) لوگوی مخصوص خود را به کار ببرید.

کاری کنید که برند شما در طول مدت دانلود محتوا یا محصولات، جلوی چشم افراد باشد تا بازدیدکنندگان بدانند دقیقا در چه صفحه ای قرار دارند. تمامی صفحات مانا شما باید طوری طراحی شوند که لوگوی شما به شکلی راهبردی روی صفحه قرار داشته باشد.  حتی زمانی که احتیاجی ندارید که آن را به کانون توجه صفحه تبدیل کنید، بسیار مهم است این لوگو تا حدی مشخص باشد تا افراد صفحه فرود را به عنوان بخشی از کسب و کار شما بشناسند. این روش، به خصوص برای بازدیدکننده‌هایی که از منابع خارجی بدون برند، مانند رسانه های اجتماعی یا صفحات جست و جو، وارد صفحه فرود شما می شوند، بسیار اهمیت دارد. به محض آنکه در مورد موقعیت لوگو در صفحه تصمیم گرفتید، این نقطه را در تمام صفحات خود اعمال کنید تا ثبات خود را حفظ کرده باشید.

4)  از در هم و برهم شدن صفحه جلوگیری کنید.

در حالی که نمایش تصاویر عجیب و غریب در صفحات مانا می تواند ایده ای بسیار جالب به نظر برسد، تست های الف/ب در HubSpot  به طور مکرر نشان داده است که گنجاندن تعداد زیادی تصویر روی صفحه، به افزایش نرخ تبدیل کمکی نمی کند. در واقع، این موضوع معمولا باعث می شود که حواس خواننده از موضوع اصلی صفحه فرود پرت شود، و به جای تبدیل بازدیدکننده به مشتری، به  ایجاد اصطکاک و تنش در صفحات مانا کمک می کند. در حالی که ظاهرگرافیکی برای یک وب سایت واقعا جذاب است، طراحی گرافیکی می تواند زمان بارگذاری صفحه شما را بالا ببرد. در واقع، بر اساس اظهارات گروه آبِردین، تأخیر یک دقیقه ای در زمان بارگذاری صفحه موجب می شود که رجوع به این صفحات حدود 11 درصد، و رضایت مشتریان در حدود 16 درصد کاهش پیدا کند و درصد تبدیل (بازدیدکننده به مشتری) هم حدود 7 درصد کمتر شود.

بله! سادگی صفحه را حفظ کنید و مطمئن شوید تصاویری که روی صفحات مانا استفاده می کنید، هم سو با مسیر تبدیل بازدیدکننده به مشتری بوده و حواس بازدیدکنندگان را پرت نکند.

5) هرگز قالب‌بندی صفحات را دست کم نگیرید

قالب‌بندی احتمالا آسان ترین رویکرد بهینه برای طراحی صفحات مانا به شکلی هنرمندانه و زیبا است. بعلاوه،  این روش می تواند با کمترین تلاش، نتایج بسیار مطلوبی رابه دنبال داشته باشد. کاملا واضح است که قالب‌بندی تیترها، تصاویر،  متن، فرم و ... می‌تواند به تأکید بیشتر روی محصول یا خدمات پیشنهادی شما کمک کرده و با ایجاد یک ارتباط چشمی خوشایند، بازدیدکننده را برای تبدیل شدن به یک مشتری راهنمایی کند.

حال یک نمونه دیگر را در نظر بگیرید. این الگو دارای تیتر اصلی و فرعی مشخص بوده و پس از آن کادری برای گنجاندن اطلاعات دقیق تنظیم شده است. علی رغم آنکه متن نوشته شده در آن طولانی است ( و با یک قالب بندی درست می تواند با قرار دادن دایره هایی به صورت نکات تفکیک شده بیان شود) صفحه فرود به دلیل قالب بندی ظاهری مناسب آن، با یک نگاه قابل هضم است.

6) به صفحه خود، شواهد اجتماعی اضافه کنید

همانند افزودن بررسی های موردی یا توصیه ها، می توانید شواهد اجتماعی هم به صفحات مانا خود بیفزایید. این کار موجب می‌شود که محتوای شما در صفحه و محصولات یا خدمات ارائه شده، از سوی شخص سومی هم تأیید شود و به افزایش نرخ تبدیل کمک کند. آیا نمونه های موردی یا شواهدی دارید که بتوانید نقل قول هایی از آن استخراج کنید؟ می توانید کار را با جست و جو در شبکه‌‎های اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، یا هر پلت فرم اجتماعی دیگری که می شناسید آغاز کنید. می توانید ازتوئیت های کاربرانی  استفاده کنید که محصولات شما را دانلود کرده اند و نظرات مثبتی در مورد آن داشته اند و یا نقل قولی را از پیام رضایتمندانه ای ذکر کنید که به فیسبوک شما ارسال شده است. آیا مطلع هستید که تاکنون چند نفر این محصول پیشنهادی شما را دانلود کرده اند، تا بتوانید آن را با رنگ و لعاب در صفحه فرود ذکر کنید. (برای مثال، " تاکنون حدود دو هزار نفر این کتاب صوتی را دانلود کرده اند!")؟ این اطلاعات هم می تواند شواهد اجتماعی محسوب شود.

7) ثبات خود را حفظ کنید.

و اما  نکته ی پایانی. مطالعه‌ی MarketingSherpa را که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد به یاد می آورید؟ بله، زمانی که می‌خواهید بررسی کنید کدام یک از اجزای یک صفحه فرود بیشترین تأثیر را بر عملکرد وب‌سایت دارد، قالب‌بندی صفحه قطعا در صدر لیست قرار می گیرد. دلیل این اهمیت آن است که نغییر قالب بندی صفحه می تواند دسترسی کاربر به صفحات را در وب‌سایت شما دشوار تر کند.

در حالی که سنجش مداوم و پیوسته ی اجزای صفحات فرود، برای رسیدن به بهترین نتایج بسیار اهمیت دارد، باید دقت کنید که هر بار قالب وب سایت خود را بیش از حد تغییر نداده باشید. کمی ثبات می تواند به کاربر کمک کند تا همیشه نحوه ی دسترسی به صفحات شما را بلد باشد، و مشکلات و سختی های آشنایی مجدد با شرایط کلی وب سایت و کاهش نرخ تبدیل ناشی از آن را از بین می برد.

پس منتظر چه هستید؟ صفحات فرود، کانون اصلی جذب مخاطب برای شما هستند. پس خواندن را متوقف کرده و به این توصیه ها عمل کنید. همین امروز چند صفحه فرود ایجاد کرده و نتایج حاصل از آن را ببینید.