نکاتی مهم در بازاریابی محتوا

محتوا فقط متن نیست
محتوا تنها در متن خلاصه نمی شود. در واقع محتوا دایره‌ی بسیار بسیار گسترده‌تری از متن دارد. به راه‌های گوناگونی فکر کنید که مردم برای یادگیری از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی افراد توانایی شنیداری بالایی دارند و می‌توانند هر چه که می‌شنوند را به صورت مستقیم فرابگیرند. برخی دیگر باید با یک متن مشخص سر و کار داشته باشند و آن را بخوانند تا بتوانند چیزی فرابگیرند و عده ای دیگر را باید با توسل به واسطه‌های مختلف درگیر فرایند یادگیری کرد.  برای تولید محتوا نیز نباید به جایگاه مستقلی قائل بود. تولید محتوا باید مخلوطی از روش‌های متفاوت باشد تا بتواند به کمک این روش‌های گوناگون و پیروی از آن‌ها بالاترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد.
برای مثل استفاده از یک ویدئو یا یک نمودار تصویری می تواند تاثیر سودمند و قابل توجهی در راستای برقراری ارتباط با مخاطبان داشته باشد و می تواند برند شما را در جایگاهی بسیار فراتر از رقبا قرار دهد. با استفاده از چنین روش‌هایی شما نه تنها مخاطبان شنیداری یا خواننده‌های خود را دارید بلکه برون‌دادی تصویری ارائه می‌کنید که می‌تواند مخاطبان صد چندانی را برای شما به ارمغان بیاورد.
مسئله‌ی دیگری که این اواخر تغییر شگرفی بر نگرش متقاضیان تولید محتوا گذاشته است این است بر خلاف آن‌چه پنداشته می‌شود، محتوا نباید لزوما کوتاه باشد. خیلی وقت‌ها توضیح کامل پیرامون یک موضوع تاثیر بیشتری از گلچینی از توضیحات بریده بریده دارد. البته این نکته در شرایطی صادق است که ما تمام توان‌مان را برای جلب توجه مخاطب‌ها انجام داده باشیم.
 
موبایل را فراموش نکنید
بحث ما این نیست که شما چه استفاده‌ای از گوشی‌های همراه خود می‌کنید. اینجا صحبت مخاطبان شما در میان است. آن ها به شکل روز‌ افزونی از مرورگر های موبایل‌های خود استفاده می‌کنند. اهمیت موبایل در زندگی‌های افراد روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. بازاریابی محتوایی موفق باید نگاه ویژه‌ای به این اهمیت روز افزون داشته باشد.
محتواهایی تولید و ارائه کنید که دسترسی به آن ها از طریق موبایل نیز به راحتی مقدور باشد. توجه به این نکته باعث افزایش چشمگیر مخاطبان شما می شود. تولید محتوای تمیز داده شده برای گوشی‌های همراه و تبلت‌های مشخص در کنار توجه به علایق مخاطبان می‌تواند بسیار مناسب باشد. رعایت این نکات باعث رسیدن به دست‌آورد‌های بزرگی در زمینه تولید محتوا و برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان می‌شود.
 
محتوا قطعه‌ای از یک پازل است
تجربه نشان داده است که محتوا با همه‌ی اشکالش نمی‌تواند تنها راه ارتباط با مخاطب باشد. بسیاری البته به اشتباه این‌گونه فکر می‌کنند و به ابزار‌های دیگر برقراری ارتباط با مخاطب توجه زیادی نشان نمی‌دهند. فراتر از تولید محتوا باید به شناخت مخاطبانی که محتوا برای‌شان تولید می شود، پرداخت. نمی‌شود محتوا را بدون توجه به این نکته تولید نمود و توقع زیادی از آن داشت. شبکه‌های اجتماعی، طرح پژوهش‌ها و پیمایش‌های گوناگون می تواند کمک بسیار زیادی در این راستا به تولیدکنندگان محتوا بکند.
 
سرگذشت خودتان را از طریق محتوا بازگو کنید
محتوا تنها برای صحبت در مورد محصولی که شما آن را عرضه می‌کنید، نیست. به جای محدود کردن محتوا به این شکل، می‌توانید داستان این‌که شما و برندتان چه کسی هستید و چرا به این شکل کار می‌کنید را با مخاطبان در میان بگذارید.
شما به راحتی می‌توانید داستان خودتان را از طریق محتوا بازگو کنید. یک پست وبلاگ درباره‌ی خودتان بنویسید که مولفه‌‌های شخصی داشته باشد و با اضافه کردن ویدئو و عکس از فعالیت‌های روزمره‌ی خود آن را جذاب‌تر نمایید. با تکیه کردن به شفافیت و صداقت درباره‌ی این‌که چه کسی هستید و کار شما قصد گسترش چه چیزی را در جامعه و بازار دارد، مخاطبان بیشتری به دست خواهید آورد.
 
محتواهای تولید شده‌ی قدیمی خود را فراموش نکنید
این که در گذشته محتوایی را تولید و منتشر کرده‌اید به این معنا نیست که آن محتوا امروز به درد نمی‌خورد. پست‌ها و محتواهای قدیمی خود را هر از گاهی مجددا از راه‌های گوناگون در معرض دید بازدیدکنندگان‌تان بگذارید تا مسائلی را که برای شما مهم است و فکر می‌کنید مخاطبان فراموش کرده‌اند را به یادشان بیاورید.
هرگز محتواهای قدیمی را با این برچسب که تاریخ گذشته‌اند به کناری نیندازید و به حال خود رهای‌شان نکنید. خیلی زود خواهید دید که آن‌ها از چه اهمیتی برخوردارند.