آیا می دانستید 75% از بازاریابان از تست A/B برای فهمیدن رفتار مشتریان خود استفاده می کنند؟

چرا بعضی ها محصول شما را خریداری می کنند؟ و بعضی دیگر بعد از مشاهده همان Landing Page سایتتان دیگر جلو تر نمی روند؟ در کل آیا می توانید چگونگی رفتار مشتریانتان را دریابید ؟
 بله شما به راحتی می توانید با طرح چند سوال را از آنها مستقیما بپرسید، اما آیا آنها پاسخ صادقانه به شما خواهند داد ؟  و یا واقعا پاسخ را می دانند ؟
در این مقاله برای پاسخ به این قبیل سوالات نگاهی به نمودار عملکرد بازاریابانی که از روش تست A/B و بهینه سازی وب سایت ها استفاده کرده اند، می اندازیم، و در مورد بررسی رفتار مشتری بیشتر می آموزیم.
به جای تلاش های بیش از حد برای پیش بینی رفتار و تغییر الگوریتم های موتور های جستجو، بر روی چگونگی رفتار مشتریانتان تمرکز کنید.
 
تست A/B : در این روش شما می توانید لیست مشتریانتان را به دو دسته A و B تقسیم کنید، به دسته اول یک خبرنامه و به دسته دوم خبرنامه نوع دیگری را ارسال کنید. با مقایسه گزارش ارسال این دو نوع خبرنامه نه تنها اطلاعات جالبی بدست می آورید بلکه با بررسی نرخ کلیک و نرخ باز شدن، میزان علاقه ای که هر گروه به خبرنامه ها نشان داده اند و خط فکری مشتریانتان نیز دستتان می آید.    در این صورت می توانید برای ارسال خبرنامه های بعدی با برنامه ریزی مشخص پیش بروید.
بازاریابان با تجربه از قدرت نفوذ روش های تستی در تفکر و بینش مشتریانشان استفاده می کنند:
در مجموع 47% از بازاریابان از روش های تست و بهینه سازی وب سایت برای بررسی رفتار مشتریانشان استفاده می کنند.
 
 
همان طور که در جدول بالا می بینید، 76% از افرادی که از نسخه های آزمایشی و رایگان استفاده می کنند، کسانی هستندکه  هیچ نوع نقشه و برنامه ریزی برای بهینه سازی سایت و استفاده از روش های تستی نداشته اند، اما در فاز استراتژیک 76% اشخاصی هستند که معمولا یک شیوه حساب شده برای مارکتینگ خود دارند، و از روش های تستی برای یادگیری رفتار مشتریان خود استفاده می کنند.
 
بهینه سازی وب سایت کار دشواری است ....!!!!!
دلایلش بسیار واضح است. دپارتمان شما برای بهینه سازی وب سایت و استفاده از روش تست A/B نیاز دارد به :
  • تقسیم همه چیزهایی که شما می خواهید تست کنید، به حداقل دو دسته مجزا.
  • داشتن یک محیط نرم افزاری و ابزار درست برای اینکه مطمئن شوید که ارسال این دو دسته اطلاعات به مشتریانتان به درستی انجام می شود و گزارشات معتبری به شما می دهد.
  • امتحان کردن و درک کامل روش ها و مطالعه راجع این دو فرایند علمی.
  • درک آمار و گزارشاتی که از نرم افزار های مخصوص این دو روش به دست شما می رسد.
اما در کل این کار بسیار آسان می شود اگر به طور غیر مستقیم و مثلا از طریق یک فرم نظرسنجی جواب سوالاتتان را دریابید، و یا بر روی گروه های مختلف از مشتریانتان، نوع محصولاتی که خریداری می کنند و واکنش آنها به معقوله فروش شما، تمرکز کنید.
 
زیرا مسئله اینجا است که کسی حاضر نیست به طور مستقیم اعتراف کند که مثلا :
  • من محصول شما را خریداری نمی کنم چون شما فروشنده بدی هستید.
  • من رقیب شما را انتخاب کردم چون ادعاهای تبلیغاتی شما خنده دار است و من به شرکت شما اعتماد ندارم.
البته گاهی اوقات مشتریان حرفی به شما نمی زنند زیرا چیزی برای گفتن ندارند و دلایل رفتار خود را نمی دانند:
 
گاهی اوقات اشخاص جواب های دیگری دارند:
  • اگر من با گزینه های زیادی برای خرید مواجه می شوم گیج می شوم و قدرت خرید خود را از دست می دهم.
  • اگر هر خریدی ارتباطی با بازار سهام داشته باشد من از ترس از دست دادن پول خود ترجیح می دهم خرید نکنم.
از تمام اطلاعات مشتریان به نفع خود استفاده کنید :
این به این معنا نیست که از فرم های نظرسنجی استفاده نکنید و یا نظر مشتریانتان را نادیده بگیرید.جمع آوری اطلاعات مبتنی بر نظرات بسیارکارآمد می باشند.
  • طراحی و امتحان کردن روش تست
  • تفسیر نتایج آن تست
بعد از همه این ها باید به این نکته توجه داشت که اگر شما در زمینه رفتار شناسی مشتریان تجربه کسب کردید این بدان معنا نیست که می توانید همیشه اعمال و واکنش بعدی مشتریانتان را پیش بینی کنید. با کنار هم قرار دادن آنچه آنها به شما می گویند و آنچه آنها انجام می دهند و قرار دادن خواسته هایتان در قالب تست شما به چالش های جدید در ایمیل مارکتینگ دست خواهید یافت.