لیست ایمیل خود را بخش بندی کنید و مشتریان را وفادار به خود نگاه دارید

ایمیل مارکتینگ

تقریبا می توان مطمئن بود که تصور اکثر بازاریابان این است که لیست ایمیل هرچه بزرگتر باشد بهتر است. اگرچه این تقکر در اکثر مواقع می تواند درست باشد اما کاملا درست نیست. داشتن لیست بزرگتر قطعا نتایج بزرگتری را به شما می دهد اما آیا همه نتایج مفید و سودمند هستند؟ نتایجی مانند اینکه یک مشتری سلایقش کجاست و از شما و کسب و کارتان کدام خدمات را بیشتر می پسندد و یا اینکه شما با کدام یک از مشتری ها به هدفتان از ارسال ایمیل رسیده اید؟ و مشابه این ها را آیا می توانید به راحتی از یک لیست بزرگ استخراج کنید ؟

این دقیقا جایی است که بسیاری از ما به دنبال یافتن راهی برای نزدیک تر شدن به لیست مشتریان خود و ارائه ارزش واقعی، تولید تعامل، گفتگو و تبدیل می باشیم.

بدون شک بهترین راه برای رسیدن به چنین نتایجی این است که مشتریان را بخش بندی کنیم.

Segmentation یا تقسیم بندی به معنای واقعی یعنی گروه بندی. زمانی که شما لیست خود را به دسته های کوچکتر تقسیم می کنید که هر دسته یک موضوع مشترک را دنبال می کند، مخاطبان خود را بیشتر علاقه مند به دنبال کردن خود می کنید.

چرا بخش بندی برای موفقیت شما تا این حد ضروری است ؟

تصور کنید شما در اتاقی راه می روید که در آن تعداد زیادی افراد حضور دارند که همه مشتریان بالقوه شما هستند. به شما این شانس داده شده است که تمام این افراد در یک گروه بزرگ قرار نگیرند و بتوانید آن ها را به گروه های کوچکتر با ویژگی های مشترک تقسیم کنید. مثلا در ساده ترین نگاه شما می توانید با توجه به نوع گویش و یا زبان آن ها را به گروه های کوچکتری تقسیم کنید و یا با توجه به نوع ورزشی که می پسندند تقسیم بندی دیگری انجام دهید. قطعا زمانی که با یک گروه ورزشی درمورد فوتبال صحبت می کنید، آن ها تمایل ندارند به طور ناگهانی در مورد آشپزی و یا رستوران صحبت کنید و شما هم این کار نامتعارف را انجام نخواهید داد.

اما اکثر ما در ارسال ایمیل های انبوه درست همین کار را انجام می دهیم. یک ایمیل را به لیست بزرگی از مشتریان خود ارسال می کنیم. ما در واقع آن چه برای خودمان مهم است را بیان می کنیم نه آنچه که برای مشتری اهمیت دارد.

لیست ایمیل خودر ا گروه بندی کنید تا سود بیشتری کسب کنید :

هنگامی که شما مشتریان خود را به گروه و بخش های خاص تقسیم می کنید، در واقع ارتباطات و مکالمات خود را با مشتریان هدفمند کرده و حول موضوعاتی که برای مشتری بدرد بخور باشد فعالیت می کنید و دقیقا می دانید وقت و سرمایه خود را کجا صرف کنید.

تحقیقات نشان می دهد که ارسال ایمیل های هدفمند به لیست های بخش بندی شده نسبت به ارسال کلی، 8 % نرخ کلیک را افزایش می دهد. این ایمیل تا 18 برابر سود دریافتی را نسبت به ایمیل های broadcast افزایش می دهند.

تقسیم بندی های رایج :

اگر در آغاز  تقسیم بندی لیست ایمیل خود هستید در اینجا نکاتی هستند که نیاز است آن ها را بدانید :

  • مخاطب کجای چرخه فروش شما ایستاده است : اطلاعاتی را که دارید جستجو کنید، لیست خود را به گروه هایی با ویژگی منطقی تقسیم بندی کنید. آن ها چه چیزی از شما خواستند یا به کدام سوال شما جواب داده اند، روی کدام لینک های شما بیشتر کلیک کرده اند و در کل در کجای چرخه فروش شما قرار دارند ؟ مشتری هستند و یا سرنخ ؟
  • آگاهی : توجه داشته باشید باید سرنخ های شما از محصولات و خدمات آینده شما با خبر شوند. آن ها باید بدانند چه زمانی نیازشان را برطرف خواهید کرد تا به سرعت تبدیل به مشتری شوند.
  • بررسی : توجه داشته باشید سرنخ ها محصولات و خدمات شما را دنبال می کنند . آن ها بررسی می کنند که آیا شما بهترین جا برای رفع نیازشان هستید یا نه. پس کیفیت را فقط مختص مشتریان ندانید، برای سرنخ ها آفر های ویژه ای را همیشه در نظر بگیرید.
  • خرید : حال سرنخ ها آماده تبدیل شدن به مشتری و خرید از شما هستند.

نکات مهم :

  • روش های مختلفی را برای ثبت نام در خبرنامه و جمع آوری ایمیل در اختیار مشتری قرار دهید، وبلاگ ، وب سایت...
  • یک لیست از کلمات کلیدی و عباراتی که می خواهید جستجو شوند، را تهیه کنید.
  • امکان دانلود رایگان برای مجموعه هایی مانند کتاب، ویدئو و قالب را فراهم کنید.
  • پیشنهادات ویژه و هدایایی خاص حول موضوعاتی مشخص برای افزایش علاقه مخاطب ایجاد کنید.
  • قرار دادن یک فرم ثبت نام در کنار مقاله ای خاص و امکان دانلود و یا ارسال آن به شرط ثبت نام.
  • قرار دادن فرم ثبت نام پس از مشاهده خلاصه ای از مقاله و خواندن ادامه مطلب به شرط ثبت نام.
  • قرار دادن نوار ابزار ثبت نام به طور دائم در بالا یا پائین وب سایت و یا ایجاد پاپ آپ عضویتی که برای هر فرد فقط یک بار نمایش داده شود. شما می توانید در پاپ آپ خود این جمله را قرار دهید " آیا اولین بار است که از سایت ما بازدید می کنید ؟ شما می توانید برای دریافت مقالات بیشتر همین جا ثبت نام کنید "
  • یک جعبه تبلیغاتی در سایت قرار دهید که قابلیت دانلود و یا تماشای فیلم تبلیغاتی با آموزشی را داشته باشد، زمانی که مخاطب روی آن کلیک می کند دقیقا به صفحه ای جداگانه هدایت شود و برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت تاپیک های مرتبط نیاز به ثبت نام داشته باشد