چگونه عملکرد سایت و بازاریابی آنلاین خود را اندازه گیری کنیم؟ ( بخش سوم)

اگر شما تا بحال برای تبلیغات در سایت های مختلف اقدام کرده باشید حتما عباراتی مثل " بر اساس بازدید" یا " بر اساس کلیک" شنیده اید. روش تبلیغات در فضای آنلاین با بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر فرق زیادی دارد. مهمترین تفاوت آن این است که شما میتوانید تعداد بازدید کننگان تبلیغات خود و تاثیری که بر روی مخاطب گذاشته است را اندازه گیری کنید. بنابراین میتوانید دقیقتر تبلیغات کنید و به مخاطب خود نزدیکتر باشید! به این ترتیب هدفمند تبلیغ میکنید و بازگشت سرمایه بالاتری خواهید داشت.

در این مقاله میخواهیم تعدادی از شاخص هایی که در تبلیغات اینترنتی استفاده میشود را شرح دهیم:

 CPM یا Cost Per Mile:  که CPT هم گفته میشود و در شیوه های سنتی بازاریابی نیز استفاده میشود. CPM بر اساس فضایی است که شما در سایت پذیرنده آگهی اشغال میکنید و تعداد 1000 بازدیدکننده آن را مشاهده کنند. معمولا در بازاریابی انلاین به این شاخص impression هم گفته میشود.

CPC یا Cost per Click: در این روش آگهی پذیرنده بر اساس تعداد کلیکی که بر روی بنر شما صورت میگیرد، پورسانت دریافت میکند. یعنی تعداد مشاهده مهم نبوده و تنها بر اساس کلیک کردن بر روی بنر تبلیغاتی، درآمدی برای سایت پذیرنده آگهی ایجاد میشود.

CTR یا Click Through Rate: این نسبت میزان موفقیت بنرهای تبلیغاتی را محاسبه میکند و عبارت است تعداد کلیک بر روی بنر تقسیم بر تعداد دفعاتی که بنر دیده شده است. طبیعی است که این درصد هرچه بیشتر باشد به معنی تاثیرگذاری بیشتر بنر بوده و مخاطب تبلیغات، درست شناسایی شده است.

CPA یا Cost Per Action: در این مدل تبلیغات هزینه بنر زمانی پرداخت میشود که مشتری یک عمل یا action خاص را انجام دهد. معمولا خرید یا پر کردن فرم اطلاعات جزو actionهای پرکاربرد به حساب می آید.

در واقع با فرض این که عمل خواسته شده خرید باشد , سایت آگهی پذیرنده زمانی پول خود را در یافت میکند که شخصی از طریق سایت او و با بنر تبلیغاتی اقدام به خرید کند. استفاده از این مدل نیازمند سیستمی است که بر اساس آن بتوان جریان حرکتی کاربران به سایت تبلیغ دهنده را رصد کرد و مشخ نمود هر مشتری از طریق چه کانال و تبلیغاتی به سمت خرید جذب شده است. به همین دلیل در ایران کاربرد چندانی ندارد.