شیوه هایی برای بهتر کردن استراتژی ایمیل مارکتینگ شما

همان طور که در مقاله چهار اردیبهشت خواندید، چگونگی برنامه ریزی برای ایمیل مارکتینگ، توضیح داده شد، بعد از آن روش های جمع آوری راحت آدرس ایمیل های معتبر پیشنهاد شد، نحوه ارسال خودکار ایمیل از طریق پنل ایمیل مارکتینگ میلرلایت آموزش داده شد و در نهایت شخصی سازی ایمیل برای بالا رفتن نرخ باز شدن ایمیل ها مطرح شد. اما چالش بعدی که با آن روبرو هستیم این است که چگونه استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را بهبود ببخشیم. یعنی پس از نظم دادن به ارسال ایمیل و برنامه ریزی برای موضوعات آینده، چه کنیم که در طولانی مدت این ایمیل ها برای کاربران خسته کننده نباشند و علاوه بر بالا ماندن نرخ باز شدن و کلیک، همچنان سرنخ ها نیز به مشتری تبدیل شوند.
اکثر کسب و کارهایی که ایمیل مارکتینگ را در کنار انواع روش های تبلیغاتی خود استفاده می کنند، تصورشان بر این است که با ابزارهای مشابه مثلا پنل اس ام اس تفاوت چندانی ندارد. اما این گونه نیست. نرم افزار ایمیل مارکتینگ ابزاری را در اختیار ما قرار می دهد که اکثرا از آن غافل هستیم: گزارش ایمیل های ارسالی (report)
email-marketing-reports
کسب و کارهایی که با نرم افزار ایمیل مارکتینگ کار می کنند، این صفحه و مشابه آن را به خوبی می شناسند. صفحه ای که بعضی حتی بلافاصله بعد از ارسال ایمیل آن را باز کرده و چند دقیقه ای به دقت به تغییر آمارها نگاه می کنند. بعد از آن که خسنه شدند صفحه را می بندند و شاید 2 ساعت بعد یا 1 روز بعد مجدد به آن سری می زنند، بعضی دیگر اصلا به این صفحه کاری ندارند، خیلی ها هم فقط نگران آمار اسپمشان هستند، چون همان طور که می دانید تمامی نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ روی نرخ اسپم کاربرانشان حساس هستند و در صورت بالاتر بودن آن از حد مجاز، استفاده کاربر از نرم افزار را محدود می کنند.
اما سوال من اینجاست در تمام زمینه های مختلف شغلی یا آموزشی، آمار چیست و چه نقشی در بهبود دارد؟ آیا فقط برای این است که ما بدانیم فلان پارامتر در یک بازه زمانی چه مقدار عددی را به خود اختصاص می دهد؟ خوب این عالیست که مثلا در مورد ایمیل های ارسالی که زمان، هزینه و خلاقیت خود را صرف کرده ایم، بدانیم چند نفر آن ها را باز کرده اند و یا بر روی لینک های درون خبرنامه کلیک کرده اند، چند نفر لغو اشتراک کرده و دیگر خواهان دریافت خبرنامه های ما نیستند و چند نفر ایمیل ما را اسپم کرده اند.
آیا تمام هدف این گزارشات و آمارها همین است؟ اجازه دهید تعریفی ساده از آمار را که همه ما بارها آن را خوانده ایم در اینجا مجددا ذکر کنیم:
" آمار را باید علم توسعهٔ دانشهای تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل دادههای تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) دانست. "
در این مقاله تاکید ما بر روی این قسمت از جمله بالا یعنی "پروش و تحلیل داده های تجربی برای توسعه دانش تجربی انسان است" می باشد. همان طور که مشخص است ما می خواهیم از گزارشات خود بهره برداری سودآور داشته باشیم. خوشبختانه بخش بزرگی از کار را یعنی تهیه و جمع آوری گزارشات را نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ انجام می دهند و ما فقط باید آن ها را به دقت خوانده و تجربه و راه کار استخراج کنیم.
بعد از خواندن این مقاله دیگر صفحه گزارشات نرم افزار ایمیل مارکتینگ شما یک صفحه دلهره آور و گاهی کلافه کننده نخواهد بود، بلکه به صفحه ای ارزشمند و امیدوار کننده برای ارسال های بعدی شما تبدیل خواهد شد. دیگر نه تنها غصه این را نخواهید خورد که چرا مثلا این هفته 5% از مشتریان ایمیل شما را باز کرده اند بلکه با رجوع به این گزارشات به سرعت سراغ دلیل افت نرخ باز شدن و روشی برای بالا بردن آن در کمپین های بعدی خواهید رفت. از این به بعد اگر نرخ باز شدن ایمیل های شما 30 درصد باشد باز هم خوشحال خواهید شد اما این بار نه برای دیدن عدد 30% بلکه به این دلیل که یادتان می آورد در کمپین قبل این نرخ شاید نصف این عدد هم نبود و شما با استفاده از همین گزارشات و یک برنامه ریزی درست توانستید در این کمپین موفقیت بیشتری داشته باشید همچنین می دانید کمپین بعدی از این هم موفق تر خواهد شد.
در یک جمله ساده، گزارشات ایمیل های ارسالی ابزاریست که شما را از سردرگمی و بلاتکلیفی رها می کند.
اما چگونه از این گزارشات برای بهبود استراتژی ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنیم. دراینجا روشی ساده اما کارآمد را توضیح خواهیم داد و در ادامه خوشحال خواهیم شد اگر شما نیز ایده هایی برای استفاده از گزارشات ایمیل مارکتینگ در ذهن دارید با همه ما در میان بگذارید.
گزارش ارسال ها را دنبال کنید و لیست ایمیل خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید
همان طور که می دانید صفحه گزارشات نرم افزار ایمیل مارکتینگ میلرلایت از سه تب گزارش و یک تب نمایش ایمیل ارسالی تشکیل شده که عبارتند از : Link activity، activity Subscriber، State overview و Email view
email-marketing-software
1. از بخش link activity چه استفاده هایی می توان کرد
بدون شک بیشترین ایده های جدید برای ارسال کمپین های آینده از این بخش الهام می گیرند. در زیر به بعضی از آن ها اشاره کرده ایم.
- مشتریانی که خرید می کنند
در بخش activity link گزارشات نرم افزار ایمیل مارکتینگ، شما به سادگی می توانید آدرس ایمیل هایی که روی لینک های خرید درون خبرنامه شما کلیک کرده اند را پیدا کرده و بررسی کنید. لینکی که بیشتر از همه کلیک خورده است را پیدا کرده و ایمیل هایی که بروی آن کلیک کرده اند را در بخشی جداگانه قرار دهید. وجه تشابه آن ها محصول یا خدماتی است که بازدید کرده اند، پس یقین داشته باشید اگر ایمیل بعدی را مرتبط با همان محصول برایشان ارسال کنید بدون شک آن را باز خواهد کرد و اگر تا کنون خرید نکرده باشند، با دیدن ایمیل های مرتبط با علایق و نیازهایشان که شما برایشان ارسال می کنید، هنگام خرید حتما شما در اولویت انتخاب آن ها خواهید بود.
- کامنت گذارها
اغلب وب سایت ها در انتهای صفحات خود به خصوص محصولات و خدمات کادری برای نظر دهی بازدید کنندگان قرار داده اند، یا حتی در خبرنامه های خود لینیک مستقیم به صفحه نظرسنجی قرار داده اند، با استفاده از گزارشات شما قادر هستید دقیقا لینکی که مشتریان کلیک کرده اند را مشاهده کنید. به آن لینک سری بزنید و ببینید چه تعداد از کلیک کننده ها در این صفحه نظر خود را ثبت کرده اند.
شما می توانید آن ها را در بخشی جدا گانه قرار داده و به جای آن که تک تک به نظرات آن ها در سایت جواب دهید، در پاسخ به نظری که اکثریت آن را نوشته اند یک ایمیل گروهی برایشان ارسال کنید.
آیا مشتریانی دارید که هیچ گاه نظر خود را نمی نویسند؟ شما می توانید به فکر ارسال یک ایمیل گروهی جذاب برای این دسته از مشتریان باشید و آن ها را تشویق به نظر دهی کنید.
نکته : ممکن است برای بررسی دقیق تر نیاز به google analytics نیز داشته باشید، که نرم افزار ایمیل مارکتینگ میلرلایت این امکان را نیز در اختیار کاربرانش قرار داده است، شما در هنگام ارسال هر کمپین می توانید تعیین کنید که آیا می خواهید این کمپین توسط اکانت Google analytics شما track شود یا نه.
email-marketing-panel
- تاریخ های تقریبی
ارسال ایمیل در روز تولد تبدیل به کاری رایج شده است. به تاریخی بهتر فکر کنید. تاریخی مرتبط با کسب و کارتان. به طور مثال کسب و کارهایی که در وب سایتشان به معرفی شرکت های خدمات ازدواج و مجالس و کیترینگ ها می پرازند، کافیست گزارشات را دنبال کنند و ببینند چه آدرس ایمیل هایی بیشتر بر روی این لینک ها کلیک می کنند بدون شک آن ها یا در آستانه مراسم ازدواج هستند و یا سالگردشان به زودی فرا خواهد رسید. همچنین استقبال از این مراسم معمولا در دو ماه اول سال و همچنین در سه ماه تابستان بیشتر از زمان های دیگر است. فقط کافیست در تاریخ های مشابه ایمیلی حاوی پیشنهادات تخفیف برای این بخش از مشتریان ارسال کنند. با این روش شما یک قدم جلوتر هستید زیرا دقیقا می دانید مشتری به دنبال چیست، آفری ویژه مرتبط با نیازش. پس چه بهتر که شما این آفر را درست در زمان مناسب به او ارسال کنید.
- فعالان شبکه های اجتماعی
اگر در انتهای خبرنامه هایتان لینک شبکه های اجتماعی را قرار می دهید، مشتریانی که بر روی این لینک کلیک کرده اند را در یک بخش قرار دهید. آن ها احتمالا در شبکه های اجتماعی شما را دنبال می کنند و هم محبوبیت صفحه شما را زیاد می کنند و همچنین تعداد زیادی را نیز روانه صفحه شما می کنند. امتیاز ویژه ای برای آن ها در نظر بگیرید و به دلیل این همراهی از آن ها قدردانی کنید.
email-marketing
2. از بخش activity Subscriber چه استفاده هایی می توان کرد
همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، در این بخش تمام فعالیت های اصلی لیست ایمیل شما در چند تب آورده شده است. تب all کل آدرس ایمیل ها را نشام می دهد، تب opened آنهایی که ایمیل شما را باز کرده اند، تب not opened آن هایی که ایمیل شما را باز نکرده اند، تب clicked اشخاصی که بعد از باز کردن به روی لینکی در خبرنامه کلیک کرده اند، تب unsubscribed آن هایی که لغو اشتراک کرده اند، تب spam complaints آن هایی که ایمیل شما را در پوشه اسپم خویش قرار داده اند و تب های مربوط به ایمیل های غلط و یا نامعتبر که خبرنامه شما برگشت خورده و به دستشان نرسیده است (hard bounce و soft bounce)
در این بخش در مورد چهار تب آخر یعنی، لغو اشتراکی ها، اسپم ها و بونس ها کار خاصی نمی توان انجام داد. زیرا در دو تب اول مشتری عدم تمایل خود را به دریافت خبرنامه های شما اعلام کرده و باید به آن احترام گذاشت، دو تب آخر نیز به دلیل خراب بودن ایمیل ها خبرنامه های شما به آن ها نخواهد رسید، بنابراین نرم افزار میلرلایت در ارسال های بعدی به طور اتوماتیک خبرنامه شما را به اعضای این چهار تب ارسال نخواهد کرد.
اما در مورد تب not opened ها، شما می توانید آن ها را موقتا در یک گروه جدا ذخیره کنید و با فاصله زمانی مناسب همین کمپین را مجددا برای این دسته ارسال کنید. حتی یک نفر از آن ها ایمیل را دیده باز کند و منجر به خرید شود شما جز سود چیز دیگری عایدتان نمی شود. اما دقت داشته باشید در ارسال مجدد به not opened ها ساعت و روز آن را تغییر دهید. بعد از چند بار تمرین متوجه خواهید شد که به عادات مشتریانتان پی برده اید و کشف خواهید کرد که معمولا بیشترین آمار باز شدن را در چه روز و ساعاتی دارید.
email-marketing-software
3. از بخش State overview چه استفاده ای می توان کرد
این بخش امکان مروری اجمالی بر روی کلیه گزارشات یک کمپین از نرم افزار ایمیل مارکتینگ را به شما می دهد. علاوه بر آن گزارشی در مورد آمار پلتفرم هایی که مشتریان ایمیل خود را با آن ها چک کرده اند را نیز به نشان می دهد. مثلا این که چه درصدی ایمیل شما را با تلفن همراه خود چک کرده اند و چه درصدی با کامپیوتر شخصی. یا اینکه آمار اپلی ها و اندرویدی ها.
این آمارها بیشتر به رفتار شناسی مشتریان کمک می کند. به طور مثال زمانی که میزان باز شدن ایمیل های شما با تلفن های همراه و یا تبلت ها بیشتر است حتما باید به فکر ساختار و طراحی متناسب با اندازه تلفن ها باشید. اندازه فونت، اندازه تصویر انتخابی و .....
همچنین مثلا اگر درصد زیادی از مشتریان شما از سیستم عامل های اپل استفاده می کنند شک نکنید اگر ایمیلی آموزشی در مورد اپلیکیشن های کاربردی و تازه های اپل ایمیلی حاوی آفری ویژه محصولات اپل و لوازم جانبی برایشان ارسال کنید به شدت از آن استقبال خواهند کرد.
اصلا مهم نیست که شما چگونه لیست ایمیل خود را بخش بندی می کنید، تنها کافی است نتایج را به دقت بررسی کنید و کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه ارسال کنید.