ایمیل مارکتینگ برای موسسات آموزشی

روش های تبلیغات اینترنتی با دارا بودن خصوصیاتی چون سرعت، مدیریت دقیق و هزینه کم، به نفع آگهی دهنده است. به همین علت در مدتی کوتاه جای خود را در بین سایر روش های تبلیغات باز کرده و در حال گسترش است.

امروزه ایمیل مارکتینگ يكي از پرطرفدارترین روش های تبلیغات اینترنتی است كه توانسته نظر بسياري از  کسب و کارها را به خود جلب نمايد اما با اين حال افرادی در كسب و كار اينترنتي موفق هستند كه تبليغات خود را با کمترین هزینه و بیشترین سود ارائه می دهند . در این بین موسسات آموزشی اعم از مدارس، آموزشگاه ها و هم چنین دانشگاه ها هم از ایمیل مارکتینگ بی بهره نمانده اند.
موسسات آموزشی از  ایمیل مارکتینگ، برای تبلیغ و ترویج عملکردها و فعالیت های آموزشی خود استفاده می کنند. کمترین استفاده آن ها از این ابزار اطلاع رسانی ست. تا قبل از اینکه چنین ابزارهایی وارد بازار شوند، هر موسسه مثلا برای اطلاع رسانی در مورد تاریخ ثبت نام ترم بعد یا مجبور بود به تک تک شاگردان به صورت تلفنی اطلاع می داد و یا اینکه یک اطلاعیه بر روی تابلوی اعلانات خود می چسباند.
همین استفاده ساده از ایمیل مارکتینگ باعث جذب مخاطبان بیشتر و احساس اعتماد به موسسه و معتبر بودن آن به گیرندگان القا می شود

 

در چه مواردی موسسات آموزشی می توانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند ؟

1. ارسال ایمیل‌ برای آگاهی بخشیدن مخاطبان از خدمات آموزشی 

در این حالت، هدف صرفاً مطلع کردن مخاطب از وجود خدمات است. البته ایمیل‌هایی که با هدف آگاه کردن ارسال می‌شوند، کاربرد دیگری هم دارند و آن شناخت اولیه سرنخ ها در فضای آنلاین است. فرض کنید که شما یک موسسه آموزشی زبان دارید و بدون هیچ گونه تبلیغات قبلی، خبرنامه خود را توسط نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ طراحی کرده اید که محتوای آن گزارشی است از پنج زبان برتری که مردم ایران در سال گذشته برای یادگیری آن در موسسات زبان ثبت نام کرده اند. حالا اگر در انتهای هر مطلب، محلی باشد که خواننده بتواند برای مشاهده اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کند، به راحتی می تواند از وب سایت آموزشگاه دیدن کند. از این جا به بعد اگر طراحی landing page سایت شما به اندازه کافی جذاب باشد، مشتری زمان بیشری را صرف بازدید و مطالعه بخش های مختلف سایت کرده و حتی شاید تشویق به تماس با موسسه و یا ثبت نام در فرم اشتراک سایت شما شود.

2. ارسال ایمیل برای جذب شاگرد جدید 

در این نوع ایمیل‌ها، مخاطب را تشویق به ثبت نام در دوره های ارائه شده کنید یا کمتر از آن مخاطب  برای کسب اطلاعات بیشتر یا تماس بگیرد و یا حضوری پیگیری کند. به تمام این اقدامات برای رسیدن به هدف موسسه (جذب شاگردان جدید) call to action می گویند.

3. فعالیت در شبکه های اجتماعی

از آنجایی که این روز ها هر کجا در هر ایمیلی پای هر مقاله ای و یا در هر سایتی اگر لینکی از شبکه اجتماعی یک کسب و کار باشد بی معطلی کلیک می شود، بهتر است در شبکه های اجتماعی صفحه ای بسازید، لینک سایت، شماره و آدرس موسسه را در آن قرار دهید و ضمن فعالیت های موثر تبلیغاتی، لینک این صفحه اجتماعی خود را نیز در ایمیل هایتان قرار دهید. هم برای جذب مخاطب بیشتر و هم برای بالا رفتن نرخ بازدید از سایتتان.

4. معرفی خود به مدارس و دانشگاه ها

در این نوع ایمیل ها مخاطب شما دیگر دانش آموزان و یا شاگردان موسسه نیستند بلکه مخاطبان شما مسئولین مدارس و یا دانشگاه ها می باشند. مکان هایی که شاگردان شما تقریبا نصف روز را در آن سپری می کنند، پس می تواند بهترین محیط برای تبلیغات چاپی و تبلیغات دهانی باشد.

در ایمیل های ارسالی خود به این مخاطبین ابتدا باید کسب و کار خود را معرفی کنید، سپس به نحوی اطمینان آن ها را در مورد حرفه ای بودن فعالیتتان جلب کنید، مثلا آماری از نمرات کسب شده توسط شاگردانتان را برایشان ارسال کنید و یا آن ها را از سابقه اساتید آموزشگاه مطلع کنید، در مجموع هر نوع آمار و اطلاعات صحیح حتی الامکان با ارسال نمونه می تواند اعتماد آن ها را جلب کند. بعد از آن دیگر شما می توانید به راحتی تبلیغات خود را وارد مدارس و دانشگاه ها و دیگر موسسات کنید.

5. ارسال ایمیل برای کسانی که هم‌اکنون عضوی از موسسه آموزشی هستند

کسانی که عضوی از موسسه آموزشی شده اند نباید احساس کنند که رها شده‌اند. باید احساس کنند که هنوز مورد توجه هستند. ممکن است نیاز باشد نکاتی در مورد استفاده‌ی بهتر از خدمات برای آن ها ارسال کنید و یا تغییراتی که در کادر آموزشی به وجود آمده و هر چیزی که رضایت آن ها را افزایش دهد ارسال کنید، که تمامی این ها می تواند رضایت آن ها را از این که موسسه شما را انتخاب کرده اند بالا ببرد. توجه و جلب رضایت کسانی که در موسسه آموزشی عضو شده اند به مرتب خیلی مهم تر از جذب شاگردان جدید است، زیرا تنها کسانی تبلیغ شما را خواهند کرد که شما مورد اعتماد آن ها باشید و در این صورت است که افراد بیشتری در موسسه شما ثبت نام خواهند کرد.

 

  • ارسال پرسشنامه در خصوص سلایق و علاقمندی های شاگردان به دست آوردن اطلاعات کاربردی در مورد شاگردان
  • انتشار اخبار جدید موسسه
  • انتشار نمونه سئوالات امتحانی
  • بارگذاری سئوالات امتحان بلافاصله پس از برگزاری امتحان
  • برنامه امتحانات
  • برنامه هفتگی
  • معرفی اساتید موسسه و سابقه آن ها
  • معرفی برترین های ترم گذشته
  • ارائه راهکارهایی برای تقویت علمی شاگردان
  • اعلام عدم برگزاری کلاس و یا تاخیر حضور اساتید

موارد بالا تنها مثال های کلی بود که در اکثر موسسات آموزشی اتفاق می افتد. مصلم است که هر کسب و کاری در حوزه فعالیت خود نیاز ها و ایده های زیادی در ارتباط با مشتریان خود دارد.

شما چه فعالیت های دیگری را به لیست بالا اضافه می کنید که بتوان به صورت ارسال ایمیل گروهی انجام داد؟