Inbound marketing چیست؟
شاید تعریف دقیق این عبارت کمی سخت باشد پس بگذارید با این موضوع شروع کنیم که چه چیزی inbound marketing نیست!
در اکثر روش های بازاریابی سنتی، شما هزینه میکنید تا مشتری به پیام و محصول شما توجه کند،
به عنوان مثال
شما در بیلبوردهای سطح شهر تبلیغات میکنید یا
تبلیغات پرینتی در محدوده ای از شهر اجرا میکنید یا
در نمایشگاه ها و رویدادهای مختلف غرفه خود را راه اندازی میکنید.
در این روش ها هزینه ی اصلی در بازاریابی و تبلیغات شما برای این است که مشتری پیام شما را ببیند و به خرید از شما ترغیب شود. این نوع مدل های بازاریابی و تبلیغات Outbound marketing هستند.

ایراد این روشها، هزینه ی بالای انهاست و اینکه هیچ اطمینانی از بازگشت سرمایه وجود ندارد و در بعضی موارد نیز (مانند تبلیغات بیلبوردی) نمیتوانید میزان تاثیرگذاری آن را محاسبه کنید. در روش های inbound marketing شما خلاف جریان عمل میکنید!
دیگر این شما نیستید که به دنبال مشتری میروید بلکه مشتریان در جست وجوی شما هستند! چطور چنین چیزی ممکن است؟ در نظر بگیرید شما میخواهید برای دوربین عکاسی خود لنزی تهیه کنید. از طرفی شما عکاس بسیار حرفه ای نیستید و از طرفی هم برنامه ای دارید تا بتوانید در چند ماه آینده در یک مسابقه عکاسی شرکت کنید.
طبیعتا بودجه شما برای خرید نیز محدود است. شما در گوگل برای لنز دوربین سرچ میکنید. اطلاعات مورد نظر خود را در سایت های مختلف پیدا میکنید و برای خرید خود معیارهایی را تعیین میکنید.
در اینجا شما به دنبال محصولی خاص رفته اید، در گوگل سرچ کردید و نتایج مختلفی را در سایت های گوناگون دیده اید. مطالب آنها را خواندید، قیمت ها را مقایسه کردید و احتمالا از صفحات اینستاگرام و کانال تلگرام فروشگاه های مختلف بازدید داشتید. این دقیقا فرآیندی است که شما به عنوان مشتری به دنبال محصول یا اطلاعاتی خاص گشته و به سایت هایی که این اطلاعات یا محصولات را فراهم کرده اند مراجعه کرده اید.

مجموعه ی این روش ها Inbound marketing نامیده میشود. بدین صورت که شما به عنوان یک شرکت دقیقا به شیوه ای تبلیغات میکنید تا مشتری شما را پیدا کرده و از محتوای شما استفاده کند و به خرید از شما ترغیب شود.
بهینه سازی موتور جست و جو یکی از محبوب ترین روش ها در این زمینه است. (برای اطلاعات بیشتر در خصوص بهینه سازی موتور جستوجو اینجا کلیک کنید.)
شما با تولید محتوای مناسب، در صفحه نتایج گوگل بالا میآیید و اگر مشتری در خصوص محتوای شما سرچ کند به سایت شما وارد میشود. (برای اطلاعات بیشتر در خصوص بازاریابی محتوا اینجا کلیک کنید.) از دیگر این روش ها، بازاریابی محتوا است. محتوا میتواند نوشته، عکس، اینفوگرافی یا ویدیو باشد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی میتواند نتایج فوق العاده ای برای شرکت شما به همراه داشته باشد. دو مزیت اصلی این روشها کم بودن هزینه و بیشتر بودن بازده آن در مقابل روشهای سنتی است.