وبلاگ تبلیغات اینترنتی

  • نکاتی که قبل از شروع تبلیغات اینترنتی، باید بدانید!

    • انتخاب یک مشاور خوب، اولین گام در بهره مندی شما از این بستر بی نظیر داشتن یک مشاور خوب می باشد، یک مشاور خوب برخلاف تصور عمومی می تواند هزینه های شما را به قدر قابل توجهی کاهش و اثر بخشی تبلیغات شما را به مقدار چشمگیری، موثر نماید.
    • تبلیغات اینترنتی فقط بنر نیست! شیوه های مختلفی برای تبلیغات در اینترنت وجود دارد، تبلیغات اینترنتی فقط قرار دادن بنر در سایت های پربازید نیست، کمپین های روابط عمومی، برگزاری نظرسنجی، مسابقه، کمپین های SEO و ... ابزارهای دیگری هست که در برخی از کسب و کارها قطعا موثرتر از بنر می تواند نقش بازی کند.
    • به آمارهای سایت های از قبیل الکسا اعتماد نکنید، به سادگی و با چند تکنیک فنی می شود سایت های مثل الکسا را فریب داد! پس پایه تصمیم گیری شما نباید آمارهای سایت های مثل الکسا باشد، رشدهای عجیب و غری، بالا و پایین شدن نمودار در دوره های زمانی کوتاه و .. مواردی است که شما باید دقیق تر در مورد آن بررسی کنید.
    • سناریوی طراحی بنر از یک تا بیست، سناریوی طراحی یک بنر می تواند با ضریبی بین یک تا بیست اثر بخشی تبلیغات شما را بیشتر کند.
    • بگذارید شخص ثالث در مورد شما حرف بزند، یک خبر، یک مصاحبه، یک ریپورتاژ در خیلی از مواقع می تواند برای شما نقش موثرتری از یک بنر چند ماه بازی کند. مخاطبان به شخص ثالث بیش از شما اعتما دارند.
    • هزینه ها و زحمات بر باد می رود، اگر تمام تکه های پازل شما مرتب بوده ولی شما وب سایت خوبی نداشته باشید، تبلیغات شما در اینترنت به سنگ خواهد خورد، نه تنها موثر نخواهد بود ممکن است مخرب نیز باشد! 
  • گام اول در بهینه‌سازی نرخ تبدیل: مشتریان خود را بشناسید!

    در مورد مخاطبان و مشتریان خود چه می‌دانید؟ به نظر می‌رسد گام اول در بهبود نرخ تبدیل، شناخت مشتریان است. مجموعه‌ی داده‌هایی که در مورد مشتریان خود دارید را می‌توان به حوزه‌های زیر تقسیم نمود:

     
    نرخ تبدیل و تبلیغات اینترنتی
    اطلاعات جمعیت‌شناختی در مورد مشتریان
    1. مشتریان شما را بیشتر زنان تشکیل می‌دهند یا مردان؟ جنسیت مشتریان شما در نوع تبلیغات و آگاهی‌رسانی تأثیر زیادی دارد. بنا بر کلیشه‌های جنسیتی موجود، مردها بیشتر به دلایل مشخص و ملموس برای قانع شدن احتیاج دارند و در مقابل زن‌ها بیشتر بر المان‌های احساسی برای تصمیم‌گیری تکیه می‌نمایند. جدا از این که این کلیشه‌ها چقدر به حقیقت نزدیک بوده و یا بازنمای واقعیت موجود جامعه ایران هستند، سنخ‌شناسی جنسیتی مخاطبان شما می‌تواند بر چگونگی و محل تبلیغ شما و انتخاب رسانه‌ای که برای پخش آن در نظر می‌گیرید اثر گذارد.
    2. مخاطبان شما بیشتر از کدام گروه طبقاتی جامعه هستند؟ تعلق طبقاتی مشتریان شما نه تنها می‌تواند میزان درآمد متوسط آن‌ها را نشان دهد، بلکه داده‌های زیادی در مورد سلایق و علایق احتمالی آن‌ها در بر دارد که می‌تواند در سیاستگذاری فروش و تبلیغات شما موثر باشد.
    3.  میزان تحصیلات مشتریان شما چقدر است؟ ادبیاتی که برای تبلیغ و معرفی خود استفاده می‌نمایید کاملا به این امر وابسته است. زبان شما باید متناسب با سطح ادبیات مشتریان شما باشد.
    4. آیا می‌توان گروه سنی خاصی را در میان مشتریان تشخیص داد. یعنی آیا مخاطبان شما را گروه سنی خاصی تشکیل می‌دهند. واضح است که این موضوع اثرگذاری مستقیمی بر انتخاب رسانه (کدام وب سایت) و فرم تبلیغ دارد.
    5. آیا منطقه‌ی جغرافیای خاصی وجود دارد که مشتریان شما در آن متمرکز شده باشند؟ آیا می‌توان از رسانه‌های محلی برای انتقال آگهی استفاده نمود؟ مزایای هر کدام چیست؟
     
     
    اطلاعات روانشناختی در مورد مشتریان
    در مورد شخصیت مشتریان خود چه می دانید؟ در این زمینه الگوهای بسیاری از سوی روانشناسان گوناگون به عنوان کلیشه‌های شخصیتی ارائه می‌شوند. در این جا می‌توانید در مورد مدل چهارگانه شخصیتی مطالعه نمایید. لازم به ذکر است که مشخص نیست که به چه میزان می‌توان این موضوع را  تصدیق نمود که استفاده از این مدل‌ها می‌تواند اطلاعات سودمندی در شناخت مشتریان به ما بدهد.  
     مشتریان شما شخصیت های گوناگونی دارند

    اهداف مشتریان شما چیست؟
    1. مشتریان شما می‌خواهند به کدام سو حرکت نموده و چه به دست بیاورند؟ اگر شما در مورد اهداف مشتریان خود آگاهی نداشته باشید چگونه می‌توانید به آن‌ها راهکار پیشنهاد دهید؟
    2. مشتریان شما می‌خواهند چه مشکلی را با استفاده از خدمات و یا محصولات شما حل نمایند؟

    دیگر پرسش‌ها
    1. مشتریان شما به دنبال چه مزایایی هستند؟ شناخت این موضوع در سیاستگذاری صحیح تبلیغاتی بسیار موثر است. زیرا به شما امکان می‌دهد که با برجسته نمودن این مزایا در محصول و خدمات خود بتوانید توجه آن‌ها را جلب نمایید. در برخی مواقع مزایایی که از سوی مشتریان شما دنبال می‌شود لزوما به صورت مستقیم توسط آن‌ها بیان نمی‌شود و احتیاج به تحلیل ثانویه دارند.
    2. مشتریان شما معمولا چه پرسش‌هایی را مطرح می‌نمایند؟ تهیه لیستی از سوالات متداول مشتریان ضمن بهینه‌سازی وقت کارشناسان فروش شرکت شما، تصویر مناسبی از شما به مخاطبان منتقل نموده و نشان می‌دهد که به تمام جنبه‌های این موضوع مسلط هستید.
    3. اعتراض‌های اصلی مشتریان به محصول و خدمات شما چیست؟ مشتریان معمولا در مقابل خرید از شما مقاومت نموده و دلایل گوناگونی برای مستدل نمودن عدم خرید خود بیان می‌نمایند. در صورت تهیه لیست کاملی از این اعتراضات متداول، که معمولا شامل قیمت پایین‌تر از سوی رقبا، کاستی‌های در فرایند تحویل کالا و خدمات، کمبودهای کیفی و .... هستند می‌توان واکنش موثری به آن نشان داد. این واکنش به جای انکار و سر در برف نمودن، توضیحات مناسبی در مورد این که دلایل احتمالی چه بوده و سیاستی از سوی شرکت شما در پیش گرفته شده به مشتری داده و عملا او را خلع سلاح می‌نمایند.
    4. شکایت مشتریان شما از رقبا چیست؟ با دانستن کاستی‌های رقبای خود می‌توانید سیاستی مناسب برای حضور در بازار  اتخاذ نمایید. برای مثال اگر تمام مشتریان رقیب اصلی شما از کیفیت خدمات پس از فروش آن‌ ناراضی هستند، شکل دادن به تبلیغاتی که بر خدمات پس از فروش و گارانتی مناسب شما تأکید دارد می‌تواند سیل مشتریان را به سوی شما جلب نماید.
    5. ضمانت شما چیست؟ در برخی موارد ضمانت بی قید و شرط تنها روش فروش محصول است اما در دیگر موارد مانند زمانی که شما به جای یک کالا یک خدمت را به مشتریان ارائه می‌نمایید، ارجاع به مشتریان قبلی و نقل از آن‌ها می‌تواند اعتماد بیشتری را جلب نماید.   

    این لیست از پرسش‌ها می‌تواند گسترش یافته و موارد بیشتری را در بر بگیرد. نظر شما در مورد اهمیت شناخت مشتریان چیست؟ شما چه پرسش‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک گذارید.

  • افق های آینده تبلیغات اینترنتی کدام سو هستند؟

    سال ها زمان لازم بود تا ابزارها و فناوری های لازم به مرحله ای برسند که بتوان هوشمندانه تبلیغ کرد. ما اکنون در مرحله ای قرار داریم که مخاطبان پیام از فرایند تبلیغات آگاه هستند. همین آگاهی، کار دست اندرکاران این حوزه را بیش از پیش دشوار نموده است. هر چه که در گذر زمان به پیش می رویم، آگاهی مخاطبان بر فرایند تبلیغات افزایش یافته و روش های سنتی و کورکورانه در فرستادن یک پیام انبوه و بی هدف به حاشیه رانده می شود. به همین دلیل بستر دینامیک و پر امکاناتی مانند اینترنت هر روز بیش از پیش به حامل اصلی پیام های تبلیغاتی بدل می گردد.
    اما پتانسیل های اینترنت به عنوان بستر اصلی تبلیغات و آگاهی رسانی چیست؟

    1. امکان تفکیک مخاطبان با هزینه ای بسیار پایین
    2. امکان بازخورد گیری آسان تر و دقیق تر نسبت به تبلیغات سنتی
    3. نرخ تبدیل بالا و هزینه بازدید کم. تعداد بیشتری از مخاطبان با یک هزینه ی ثابت به شما مراجعه می نمایند و از این تعداد بخش بزرگتری نسبت به تبلیغات سنتی به مشتری شما بدل می شوند.

    و...
    شما به این لیست چه آیتم هایی را می توانید اضافه نمایید؟

  • فروش اینترنتی

    به نظر می رسد که یکی از معضلات اصلی در سایت های فروش اینترنتی ایرانی مسأله اعتماد کاربران است. ذهنیت سنتی جامعه ایران که در خریدهای روزمره و یا بزرگ خود به شدت وابسته به آشنایی های اولیه و پیشینی میان خریدار و فروشنده است این موضوع را تشدید نموده است. باید توجه داشت که این امر ریشه در پارامترهای عمیق جامعه شناختی ایران دارد. هر جامعه انسانی در گذار به فرم مدرن، تغییرات گسترده ای را در رفتار و عمکردهای اعضایش تجربه می کند. این فرایند گذار روابط انسانی را از فرم روابط اولیه که شباهت زیادی به روابط خانوادگی دارد به فرم روابط ثانویه که بر اساس عقلانیت مدرن سامان گرفته است در بر دارد.

    در مورد خرید های اینترنتی نیز این امر به صورتی دیگر، صادق است. مسأله اعتماد در ایران بیش از آن بر پایه ی ذهنیتی عقلانی باشد بر اساس روابط پیشینی میان فروشنده و خریدار است. به زبان دیگر، تأثیر کلام فروشنده ای که ارتباطی فراتر از یک فروشنده ی صرف با خریدار دارد (آشنایی قبلی و یا رابطه خانوادگی) هنوز بر مشخصات کالای مورد معامله سلطه دارد. در نتیجه اقناع نمودن فردی که تا کنون خرید اینترنتی نداشته برای اولین مرتبه ای که به خرید اقدام می کند، مانند غلبه بر نیروی انرسی جسمی صلب است که در حالت سکون قرار دارد. ما عمیقا اعتقاد داریم که هر فردی که یک بار با رضایت از اینترنت نسبت به تهیه کالا یا خدمات مورد نظر خود اقدام نماید، بر این نیروی سکون غلبه کرده و با توجه به مزایای بسیار استفاده از خدمات تجارت الکترونیک، مشتری دائمی این فناوری تازه خواهد شد. اما پرسش اینجاست که چگونه می توان این گام نخست را با صلابت برداشت؟
    هر کمپین تبلیغاتی در حوزه ی فروش اینترنتی باید بر موضوع اعتماد کاربران متمرکز گردد. لازمه ی این امر تغییرات در فرایند فروش و انتقال پیام تبلیغاتی به وسیله ی ابزارهای جانبی دیگر است.

    تحقیقات نشان می دهد که نرخ تبدیل در مورد سایت های اینترنتی در جوامع دیگر معمولا در حدود 2 تا 3 درصد تا 10 درصد است. تنها یک کمپین تبلیغاتی فعال و جسورانه می تواند این میزان را با بحران های مضاعفی که در ایران دارد، تا اندازه ی معقولی بالا کشیده و بازدهی آن را افزایش دهد. اما پرسش این است که آیا این جسارت در صاحبان این کسب و کارها وجود دارد یا نه؟

  • نمونه از کاربردپذیری وبسایت

    کاربردپذیری هر وبسایت نقشی کلیدی در تعامل کاربران با آن دارد. مخاطبان در مراجعه مجدد به سایتی که نتواند نیاز آن ها به سادگی برطرف کند تردید خواهند نمود.
    در یکی از آزمون های کاربردپزیری ما از مراجعان یک سایت درخواست نمودیم که وظایفی ابتدایی را که اصلی ترین کارکرد آن سایت بود انجام دهند و همزمان به ضبط تصاویر مانیتور و کاربران پرداختیم. نتایج حاصله به اندازه ای شگفت آور بود که پرسش هایی اساسی را پیش کشید.رابط کاربری آن وبسایت در حالی که ادعا می شد طراحی پویا داشته و درتعامل با کاربران است، به اندازه ای به اصطلاح بد دست بود که عملا تنها کاربری تزئینی داشته و نمی توانست بدیهی ترین کارها را انجام دهد. مشکل اصلی در اینجا بود که طراحان به اندازه ای در موضوع کار خود غرق شده بودند که نمی توانستند واکنش های یک کاربر معمولی را حدس بزنند.

    برای حل این موضوع ما به سنخ شناسی کاربران دست زدیم و مسیر های متفاوتی که هر گروه در برآورده کردن نیازهایشان طی می کنند را از یکدیگر جدا نمودیم. برای روشن تر شدن این تقسیم ما از رنگ و آیکون های کوچکی استفاده نمودیم که سرفصل های گوناگون را به روشنی از هم تفکیک نمود. این گونه بود که در آزمایش های مجدد کاربران می توانستند به راحتی به مقصد خود رسیده و فرایندهای موزد نظر را تکمیل سازند.

  • بازاریابی دیجیتال و دستور آشپزی

    برای به کارگیری بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هیچ دستور از پیش آماده ای وجود ندارد. این بدین معنی است که با وجود این که باید از تجربیات پیشین درس آموخت، اما فرمول یکسانی برای کسب و کارهای گوناگونی که قصد حضور در اینترنت را دارند وجود ندارد. در هر مورد تبلیغاتی، عوامل گوناگونی بر طراحی یک کمپین مناسب تأثیر می گذارند. این عوامل را می توان در 3 حوزه دسته بندی نمود:

    1. سیاست های شرکت: سیاست های شرکت شما و هدف های تجاری اش مهم ترین بخش در هر کمپین بازاریابی را تشکیل می دهند. این که شما در حوزه کسب و کار خود چه هدف های کوتاه یا بلند مدتی را در نظر گرفته اید و به سمت کدام افق ها حرکت می نمایید بر کلیت و یا حتی جزئیات کمپین تبلیغاتی شما تأثیر می گذارد. برای مثال بانکی که هدفش گسترش تعداد مخاطبان با افزایش شعبه ها در تمام مراکز تجمع جمعیتی است با بانکی که تنها به مشتریان خاصی که در وضعیت اقتصادی و یا کسب و کار ویژه ای هستند نظر دارد از نظر سیاستگذاری تبلیغاتی زمین تا آسمان تفاوت دارند.
    2. عوامل اجتماعی: عوامل می توان زمینه ی اجتماعی پیام شما را تشکیل دهند. برای مثال معروف است که در زمان ملی شدن صنعت نفت و افزایش روحیه خودباوری ملی، تبلیغات از این زمینه ی اجتماعی برای معرفی محصولات ایرانی و ترغیب مصرف کنندگان به خرید آنها استفاده می نمودند.
    3. ویژگی های مخاطبان: این که شما چه گروه هدفی را انتخاب نموده اید، تعیین کننده نحوه ی ارائه ی پیام تبلیغاتی است. برای این امر باید پرسش هایی نظیر این را پاسخ داد که مخاطبان این کمپین از چه گروه های سنی، طبقاتی، جنسیتی، قومی و ... هستند و در مورد ویژگی های هر گروه از این مخاطبان به پژوهش و بررسی پرداخت.

    تنها با شناخت و دانش کافی در این حوزه است که شما می توانید به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید. بدون پرداختن به این عوامل، تبلیغات تنها نوعی بخت آزمایی یا پول دور ریختن است که هیچ نسبتی با اهداف خود ندارد.

Go To
Page Size