وبلاگ تبلیغات اینترنتی

  • چرا برای تبلیغات اینترنتی نیاز به مشاور داریم؟

    تبلیغات اینترنتی اگر به گونه ی درستی انجام نشود، هزینه های غیر قابل برگشت زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد، به دلایل زیر شما نیاز دارید که از یک مشاور خبره در این حوزه برای پیش برد اهداف خویش استفاده نمایید:
    • تجربه و تخصص برای انتخاب روش و مکان‌ها و بودجه مناسب
    • ارائه مشاوره تخصصی بر اساس فاکتورهای اصلی تبلیغات (اهداف، جامعه هدف، نیازها و مخاطبین)
    • ابزار و امکانات پیاده سازی تبلیغات
    • مانیتورینگ و چک کردن روزانه تبلیغات
    • ارائه آمار ماهیانه تحلیل شده
    • قرارداد با  وب سایت‌ها برای حفظ حقوق مشتری و پیش بینی موارد تخلفات و مشکلات احتمالی
    • امکان پخش کردن تبلیغات بین چندین وب سایت با کمترین بودجه
    • استفاده از جدیدترین تکنیک‌های تبلیغات رایج در دنیا
    • برنامه ریزی برای رسیدن به بازخورد بیشتر
    • کنترل چرخه فروش
    • استفاده از تخفیف‌ها و موقعیت‌های ویژه تبلیغاتی به نفع مشتریان
  • اپل رقباء را در هم شکست!

    گزارشات مالی منتشر شده مربوط به سال 2012 توسط سایت استاتیستا نشان می دهد که اپل با فاصله کم نظیر از رقبای خود پیشی گرفت.
    برخلاف خیلی از پیش بینی ها اپل ماه های پایانی سال 2012 را به خوبی گذراند و سودی معادل 41 میلیارد دلار را رقم زد.
    اما نکته جالب اینجاست:
    سود اپل+ 7 میلیارد دلار= سود مایکروسافت+ گوگل+فیس بوک+آمازون+ یاهو+ ای بی
     

    به طور خلاصه اپل به تنهایی بیش از دو برابر صنعت کامپیوترهای شخصی سود داشته است.

     
    اکنون سوال این است، به نظر شما دلیل این حد از موفقیت اپل در چیست؟

  • کارزار، اسپانسر نهمین کنفرانس مدیریت استراتژیک

    نهمین کنفرانس مدیریت استراتژیک در تاریخ 23 و 24 آبان در سالن همایش های رازی برگزار گردید، کارزار به عنوان مشاور و مجری تبلیغات اینترنتی اسپانسر جوایز قرعه کشی این همایش بود.
    یک عدد تبلت و 5 عدد آی پاد از طرف کارزار به مدیران شرکت کننده در این همایش به قید قرعه هدیه شد.
     
     
     
     
     
     
     
  • 10
    شهریور

    تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل در وب‌سایت‌های فروش آنلاین

    نرخ تبدیل در چهارچوب یک وب‌سایت تخصصی در زمینه‌ی فروش آنلاین عبارت است از نسبت میان تعداد کاربرانی که خرید نموده‌اند به تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت. در حالی که هم‌چنان اکثر وب‌سایت‌ها بر افزایش تعداد بازدیدهای روزانه خود تمرکز نموده و به دنبال راهکاری هستند تا تعداد بیشتری از کاربران را به سوی وب‌سایت خود جذب نمایند، پژوهش‌های گوناگون نشان می‌دهند که وجود ایراداتی ساده در طراحی رابط کاربر و یا فرایندهای خرید آنلاین، میزان بازدهی را در چنین سایت‌هایی به شدت کاهش داده و نرخ تبدیل را در میزان کمینه‌ی خود طلسم می‌نماید.

    نرخ تبدیل در فروشگاه های انلاین

    در این مقاله نگاهی کوتاه داریم به تکنیک‌هایی که می‌توانند این مشکل را از پیش پا برداشته و کسب و کارهای اینترنتی را رونق بخشند:

    10- زندگی کاربران را آسان‌تر سازید!

    این گزاره هر چند در نگاه اول ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد اما حاوی نکات و سرخط‌های عمیقی است که از سوی بسیاری از صاحبان کسب و کارها نادیده گرفته می‌شود. یک وب‌سایت فروش آنلاین خوب هیچ کس را از خرید به هر دلیلی محروم نمی‌سازد. کجای کار معمولاً اشتباه است؟

    • در دسترس بودن وب‌سایت: هر زمان به هر دلیلی شما از دسترس کاربران خارج شوید نه تنها بخشی از مخاطبان خود را که در آن زمان به شما مراجعه نموده‌اند از دست داده‌اید بلکه بر تصویری که از شما نزد کاربران وجود دارد خدشه جدی وارد خواهد شد. سرورهای میزبان سایتتان را با دقت انتخاب نمایید و از قدرت و پاسخ‌گویی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برای آن که بهانه‌ای در راستای ف.ی.ل.ت.ر شدن به دست ناظران ندهید محتوایی که در وب‌سایتتان منتشر می شود، اعم از مطالب اصلی و یا نظرات و نوشته‌های کاربران در تالارهای گفتگو را به طور سیستماتیک بررسی نمایید.
    • مرورگر اینترنت: حتما باید توجه نمود که وب‌سایت شما در تمام مرورگرهای رایج به درستی دیده می‌شود. نباید به این موضوع اتکا کرد که "طبق آمارهای سایت، اکثر کاربران ما از فلان مرورگر استفاده می‌نمایند و در نتیجه نیازی به اصلاح و بررسی نحوه نمایش وب‌سایت در دیگر مرورگرها نیست." زیرا به سادگی این آمار می‌تواند ناشی از همین موضوع باشد که کاربرانی که از دیگر مرورگرها استفاده می‌نمایند به وب‌سایت شما سر نمی‌زنند چون درست دیده نمی‌شود!
    •  چشمگیر بودن: زمانی که یک کاربر تصمیم می‌گیرد که کالایی را از وب‌سایت شما خریداری کند چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالا به دنبال دکمه یا لینکی برای خرید می‌گردد. هر چه این دکمه در دسترس تر و بزرگ‌تر باشد این فرایند ساده‌تر و در نتیجه با احتمال بیشتری انجام می‌گیرد. فرایند خرید باید مانند آب خوردن آسان و قابل فهم باشد تا هیچ کاربری با هر سطحی از مهارت در فهم آن مشکلی نداشته باشد.
    • کاربردپذیری: آیا تمام آن‌چه که کاربران پیش از خرید احتیاج است در مورد کالا بدانند در دسترسشان قرار دارد؟ داده‌هایی از قبیل مشخصات فنی و عکس‌های مناسب از زوایای گوناگون و ... اصلا آیا کاربران به راحتی می‌توانند کالای مورد نظرشان را در وب‌سایت شما بیابند؟ عدم توجه به کاربردپذیری یک وب‌سایت عمده‌ترین اشکالی است که در طراحی‌های استفاده شده به چشم خورده و می‌تواند بخشی یا تمام مشتریان را از خرید منصرف نماید.

    عدم توجه به مجموعه ی عوامل بالا می‌تواند وضعیت یک وب‌سایت فروش آنلاین را که عملاً فروشی ندارد برای شما تشریح نماید.

    9- با صداقت و شفاف باشید!

     هیچ چیز بدتر از آن نیست که کاربران سایت شما احساس نمایند شما با آن‌ها با صداقت رفتار نمی‌کنید. برای مثال اگر کالایی را موجود ندارید در همان مرحله اول این موضوع را با کاربران در میان گذارید. کاربری که برای بررسی موجود بودن یک کالا مجبور شود مراحل خرید را طی کند، به شدت عصبانی و کلافه خواهد شد. و یا اگر هزینه‌های جانبی شامل مالیات و هزینه‌ی حمل و نقل و غیره قرار است به هزینه اولیه و قیمت یک کالا افزوده شود باید در همان مرحله‌ی اول همه چیز به طور شفاف با کاربران در میان گذاشته شود تا بتوانند به درستی و بر اساس نیاز و توانایی خود اقدام به خرید کنند.

    8- وقت کاربران را تلف نکنید!

    کاربران را مجبور نکنید که با این سرعت اینترنت از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر رفته و اطلاعاتی که لزوما مورد نیاز نیست و یا شاید خصوصی تلقی می‌کنند در فرم‌های طولانی در اختیار شما قرار دهند. برای یک خرید حتما نیاز نیست که عضو سایت شما شوند و مراحل ثبت نام را طی کنند. برای دریافت یک بروشور حتما نباید ایمیل خود را برای شما به یادگار بگذارند. می‌دانم که این اطلاعات ممکن است در جایی و یا برای ارتباط‌گیری‌های بعدی به کار بیاید، اما می‌توان با قرار دادن مزایایی کاربران را تشویق به این امر نمود به جای آن که تمامی این مسائل را به صورت اجباری درآورده و کاربران را کلافه کرد! مثلا می‌توان برای اعضای سایت یک تخفیف کوچک قرار داده و یا با برگزاری قرعه‌کشی‌های دوره‌ای کاربران را تشویق نمایید که اطلاعاتی در مورد خود به شما ارائه نمایند. این قبیل برنامه‌های تشویقی نه تنها باعث می‌شوند که اطلاعات واقعی از کاربران دریافت نمایید، بلکه تصویر ذهنی مناسبی نیز به مخاطبان شما ارائه می‌دهد که شما به جای یک باجگیر فرصت‌طلب، گشاده‌دست و خوش‌خلق هستید و کسی را مجبور به انجام کاری که مایل نیست نمی‌نمایید.

    7- تلاش کنید که کاربران به شما اطمینان نمایند!

    هنوز هم کاربران بسیاری در اینترنت هستند که به خرید آنلاین اطمینان ندارند. شما می‌توانید با اقداماتی کوچک اعتماد آن‌ها را به خرید آنلاین جلب و نموده و سوءظن آن‌ها را برطرف نمایید. برای مثال، وجود آدرس پستی معتبر و تلفن‌های ثابتی که پاسخ‌گویی مناسبی دارند می‌توانند در این زمینه موثر باشد. هم‌چنین طراحی مناسب وب‌سایت هم می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد. لابد انتظار ندارید که مخاطبان شما به وب‌سایتی که یک کپی واضح از دیگر سایت‌ها است و هیچ اطلاعات تماسی ندارد و یا حداکثر یک شماره موبایل اعتباری برای تماس گرفتن اعلام نموده اطمینان کنند و شماره کارت خرید نقدی خود را وارد نمایند و یا آدرس و تلفنشان برای شما به یادگار بگذارند.

    6- سیاست مشخصی برای مرجوع نمودن کالاها داشته باشید!  

    مسأله مرجوع نمودن یک کالای خریداری شده یکی از بحران‌های مردم در خرید آنلاین را تشکیل می‌دهد. داستان بسیار ساده است. هنگامی که شما از یک فروشگاه در فلان مرکز خرید کالایی را خریداری می‌نمایید، می‌دانید که در صورت وجود مشکلی در رابطه با کالا چه باید بکنید. یعنی به فروشگاه مراجعه نموده و مسأله را با فروشنده مطرح می‌سازید. اما در مورد خرید آنلاین چه؟ اگر وبسایت شما یک سیاست مشخص در زمینه مرجوع نمودن کالاها داشته باشد، کاربران با خیالی راحت‌تر به خرید اقدام نموده و پول پرداخت می‌کنند. یک سیاست مرجوعی مناسب، به خریدار زمان کافی برای برگشت دادن کالا را داده و هزینه‌های ارسال و غیره را برای وی به حداقل می‌رساند.

    5- اطلاع‌رسانی به مشتریان را فراموش نکنید!

    مشتریان صبور نیستند. باید آن‌ها را در جریان مراحل کار قرار دهید. مشتری اگر بداند که سفارش در چه وضعیتی است و کی و چگونه به دستش می‌رسد، آرامش بیشتری خواهد داشت. در اختیار قرار دادن یک کد رهگیری که به وسیله‌ی آن مشتری بتواند در جریان پیشرفت فرایند خرید قرار گیرد می‌تواند بسیار موثر باشد.

    اما این موضوع چگونه باعث افزایش نرخ تبدیل شما می‌شود؟ پاسخ بسیار ساده است! همین که مشتری از خرید از شما راضی بوده و خاطره‌ی خوبی داشته باشد، احتمال این که از شما مجددا خرید کرده و یا شما را به دیگران توصیه نماید افزایش می‌یابد. این گونه تصور کنید که اگر یک فروشنده با خوش‌رویی با شما برخود کرده و با حوصله به سوالات شما پاسخ گوید، بسیار محتمل است که شما مجددا برای خرید به وی مراجعه نمایید. در این مورد هم، نحوه‌ی تعامل فروشنده و خریدار بعد از خرید نمودن، می‌تواند بر تلقی ذهنی مشتری از شما اثر گذارد. مشتری اگر تصور کند شما تنها در زمان خرید برخورد مناسبی دارید و همین که این فرایند تمام شد دیگر وی برای شما اهمیتی ندارد، دلزده خواهد شد. دقت کنید که مخصوصا ایرانی‌ها علاقه دارند که رابطه‌ی شخصی و فردی با فروشندگان ایجاد نمایند و به قول معروف، آن‌ها در دایره‌ی آشنایان خود قرار دهند و از این طریق به سرمایه اجتماعی خود بیافزایند. پس این برای یک وب‌سایت که مخاطبان آن ایرانی‌ها هستند بسیار مهم است که بتواند این حس خوب را به مشتری منتقل نماید.

    4. به مشتریان، راه‌های گوناگونی برای پرداختن هزینه‌ی خرید ارائه نمایید!

     با این که به نظر بدیهی می‌رسد اما لازم به تأکید است که فراهم بودن راه‌های گوناگون برای پرداخت می‌تواند نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی شما را افزایش دهد. همه مشتریان شما کارت بانکی فعالی در دسترس ندارند و یا ممکن است به هر دلیلی مایل نباشند از کارت بانکی خود استفاده نمایند. پس زندگی مشتریان خود را تسهیل نمایید و آن چه که مایل هستند را در اختیارشان بگذارید.

    3. به ارزش مشتریان خود اضافه نمایید!

    مشتری شما چون به کالایی نیاز دارد از فروشگاه شما خرید می‌کند، اما شما هم‌زمان می‌توانید پیشنهاداتی برای کالاهای دیگری که ممکن است با توجه به خریدی که انجام نموده به کارش بیایند به وی ارائه نمایید. لزومی ندارد که مشتری، آن‌ها خریداری کند اما فروش عرضی، تکنیکی بسیار جا افتاده و جواب پس داده است که نباید از آن به ساده گذشت. پس هر زمانی که یک مشتری کالایی را به سبد خرید خود اضافه نمود، پیشنهادات جذاب و مناسبی به وی ارائه نمایید. مطمئن باشید که ضرری نخواهد داشت.

     

    2. فروشگاه آنلاینی که به یاد ماندنی باشد بیشتر می‌فروشد!

     یک فروشگاه اینترنتی بد فقط به مشتریان کاتالوگ کالاها را می‌دهد. اما یک فروشگاه آنلاین خوب، اطلاعات کافی و مناسبی شامل بررسی‌های کارشناسان، نظرات مشتریان و ... ارائه می‌نماید. دقت کنید که مشتریان، فرایند خرید آنلاین را هم‌چون خرید آفلاین خود با بررسی و تحقیق در مورد کالا آغاز می‌نمایند. یک فروشگاه آنلاین خوب، در این مرحله است که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. فایده‌ی این داستان این است که اگر کاربر برای اطلاع از یک کالا به فروشگاه شما سر بزند، به احتمال بیشتری برای خرید آن کالا نیز به فروشگاه شما مراجعه خواهد نمود.

    هم‌چنان در این مرحله است که تکنیک‌های برندینگ آنلاین و تبلیغات اینترنتی مناسب می‌تواند بیش از همیشه به کار بیاید.

    1. نکته ویژه‌ای در فروش اینترنتی خود داشته باشید!

     مهم‌ترین نکته این است که شما باید چیزی داشته باشید که شما را از رقبایتان در اینترنت متمایز سازد. اگر تا به حال به این موضوع نیاندیشیده‌اید، خشت اول را کج نهاده‌اید و باید همین حالا دست به کار شوید. بسیاری از شرکت‌ها این نکته ی ویژه را ندارند اما بسیاری هم هستند که با وجود دارا بودن، از آن آگاه نیستند. قیمت‌های پایین‌تر از خرده فروشی، سرویس ارسال رایگان کالا، کالاهایی که به سادگی در دسترس همه نیستند و .. همه و همه می‌توانند نکته ویژه‌ی فروش شما باشند. آن را برجسته نموده و به مشتریان خود بگویید.

     

    ترجمه آزاد از http://www.addedbytes.com

  • تبلیغات اینترنتی رایگان با کلمات کلیدی محبوب کسب و کار شما

    شما می توانید با چند ایده ساده بیننده های قابل توجه ای را به سایت خود به صورت رایگان وارد کنید و از بستر تبلیغات اینترنتی به نحو احسن  استفاده نمایید.
    یکی از این ایده ها استفاده از کلمات محبوب کسب و کار شماست، در این طرح شما در ابتدا باید کلمات محبوب کسب و کار خود را بیابید، سپس با شیوه های متعارف شرایطی را برای صفحات وب سایت خود ایجاد نمایید تا این صفحات برای موتورهای جستجو خوشمزه تر به نظر آید! 
     
    در گام اول تمام کلمات کلیدی که به ذهن شما در حوزه کاری خودتان می رسد را در یک فایل متنی یاداشت کنید، عدد 50 برای تعداد کلمات مناسب می باشد، سپس با استفاده از ابزاری کلمات کلیدی گوگل میزان محبوبیت این کلمات را بسنجید و این لیست را براساس میزان محبوبیت کلمات کلیدی مرتب کنید، 15 کلمه محبوب اول را انتخاب نموده و در گوگل تک تک آن ها را جستجو کنید و کلماتی را که رقابتی کمتری در گوگل بین آنها هست را انتخاب نمایید، احتمالا بین 7 تا 8 کلمه در نهایت انتخاب خواهد شد.حال برای کلمات نهایی انتخاب شده در وب سایت خود صفحاتی ایجاد نموده و با اسلوب های SEO محتوای صفحات را کامل کنید و سعی کنید این صفحات را در چند سایت مرتبط با همان عناوین لینک نمایید.احتمالا در مدت زمان محدودی شما با این کلمات در صفحات اول گوگل ظاهر خواهید شد و ترافیک قابل توجهی از کاربران هدفمند با سایت شما رجوع خواهند کرد.
     
    همه موفقیت ها از یک ایده ساده شروع می شود! 
  • کارزار تبلیغاتی که اپل را به اوج رساند!

    تبلیغ متفاوت بیاندیش اپل در سال 1997، اپل را به اوج رساند، در ادامه متن این تبلیغ هیجان انگیز را مرور می کنیم.
     
     
    به افتخار دیوانه‌ها. به افتخار آدم‌های عجیب و متفاوت، سرکش‌ها و دردسرسازان. قطعه‌های ناجور پازل. کسانی که دنیا را جور دیگری می‌بینند و به قواعد علاقه‌ای ندارند. به وضع موجود نیز قانع نیستند. می‌توانید صحبت‌هایشان را نقل قول کنید یا با آن‌ها مخالف باشید. می‌توانید آنها را تحسین و یا سرزنش کنید. اما تنها کاری که نمی‌توانید در موردآن‌ها مرتکب شوید، نادیده گرفتنشان است. چون آن‌ها دنیا را تغییر می‌دهند و نسل بشر را رو به جلو پیش می‌برند. ممکن است بعضی آن‌ها را دیوانه ببینند، ولی به چشم ما نابغه‌اند. چون دنیا را همان‌هایی تغییر می‌دهند که آنقدر دیوانه‌اند که فکر کنند از پس این کار بر می‌آید.
     
     
  • 16
    مرداد

    بازاریابی ایمیلی


    یک فرصت استثنایی برای خرید....
    حذف!
    تازه ترین عناوین در مورد .....
    حذف!
    مجموعه باز ارزشی از به یادماندنی ترین انیمیشن ها...    
    حذف!
    مجلل ترین هتل کشور با بهترین ...
    حذف! حذف! حذف!

    بنا به مطالعات تازه ای که بر رفتار کاربران اینترنت صورت پذیرفته است، کاربران در زمانی کمتر از 2.7 ثانیه تصمیم می گیرند که یک ایمیل را خوانده و یا حذف نمایند. بازاریابی ایمیلی ابزاری بسیار موثر در انتقال پیام‌های تبلیغاتی است به شرط آن که پیام را به فرد مناسب و به شکل مناسبی ارسال نمایید.
    نتایج تحقیقات تازه در مورد بازآوری سرمایه‌ی روش های گوناگون تبلیغات نشان می دهد که بازاریابی ایمیلی از جایگاه بسیار خوبی در میان دیگر روش‌ها بهره مند است. در سال 2011 به ازای هر دلار پولی که صرف ایمیل های تبلیغاتی شده نزدیک به 40 دلار بازگشت سرمایه به وجود آمده است. برای مقایسه به جدول زیر توجه کنید:
    جدول بازدهی تبلیغات
     منبع
     

    نرخ باز نمودن ایمیلهای انبوه تبلیغاتی کسب و کارهای گوناگون بنا به گزارش کمپین مانیتور به شرح زیر است:
     نرخ بازگشای ایمیل های تبلیغاتی



     
    و تمام آمارهایی از این دست نشان می دهند که در وضعیت کنونی ایران، با توجه به رشد خیره کننده ی استفاده از ایمیل، یک کمپین تبلیغات ایمیلی می تواند ابزار مناسبی برای گسترش کسب و کار شما باشد. شما در این مورد چه نظری دارید؟ تجربیات خود را در استفاده از ایمیل برای ارتباط با مشتریان و تبلیغ با ما به اشتراک بگذارید.
  • نکاتی که قبل از شروع تبلیغات اینترنتی، باید بدانید!

    • انتخاب یک مشاور خوب، اولین گام در بهره مندی شما از این بستر بی نظیر داشتن یک مشاور خوب می باشد، یک مشاور خوب برخلاف تصور عمومی می تواند هزینه های شما را به قدر قابل توجهی کاهش و اثر بخشی تبلیغات شما را به مقدار چشمگیری، موثر نماید.
    • تبلیغات اینترنتی فقط بنر نیست! شیوه های مختلفی برای تبلیغات در اینترنت وجود دارد، تبلیغات اینترنتی فقط قرار دادن بنر در سایت های پربازید نیست، کمپین های روابط عمومی، برگزاری نظرسنجی، مسابقه، کمپین های SEO و ... ابزارهای دیگری هست که در برخی از کسب و کارها قطعا موثرتر از بنر می تواند نقش بازی کند.
    • به آمارهای سایت های از قبیل الکسا اعتماد نکنید، به سادگی و با چند تکنیک فنی می شود سایت های مثل الکسا را فریب داد! پس پایه تصمیم گیری شما نباید آمارهای سایت های مثل الکسا باشد، رشدهای عجیب و غری، بالا و پایین شدن نمودار در دوره های زمانی کوتاه و .. مواردی است که شما باید دقیق تر در مورد آن بررسی کنید.
    • سناریوی طراحی بنر از یک تا بیست، سناریوی طراحی یک بنر می تواند با ضریبی بین یک تا بیست اثر بخشی تبلیغات شما را بیشتر کند.
    • بگذارید شخص ثالث در مورد شما حرف بزند، یک خبر، یک مصاحبه، یک ریپورتاژ در خیلی از مواقع می تواند برای شما نقش موثرتری از یک بنر چند ماه بازی کند. مخاطبان به شخص ثالث بیش از شما اعتما دارند.
    • هزینه ها و زحمات بر باد می رود، اگر تمام تکه های پازل شما مرتب بوده ولی شما وب سایت خوبی نداشته باشید، تبلیغات شما در اینترنت به سنگ خواهد خورد، نه تنها موثر نخواهد بود ممکن است مخرب نیز باشد! 
  • گام اول در بهینه‌سازی نرخ تبدیل: مشتریان خود را بشناسید!

    در مورد مخاطبان و مشتریان خود چه می‌دانید؟ به نظر می‌رسد گام اول در بهبود نرخ تبدیل، شناخت مشتریان است. مجموعه‌ی داده‌هایی که در مورد مشتریان خود دارید را می‌توان به حوزه‌های زیر تقسیم نمود:

     
    نرخ تبدیل و تبلیغات اینترنتی
    اطلاعات جمعیت‌شناختی در مورد مشتریان
    1. مشتریان شما را بیشتر زنان تشکیل می‌دهند یا مردان؟ جنسیت مشتریان شما در نوع تبلیغات و آگاهی‌رسانی تأثیر زیادی دارد. بنا بر کلیشه‌های جنسیتی موجود، مردها بیشتر به دلایل مشخص و ملموس برای قانع شدن احتیاج دارند و در مقابل زن‌ها بیشتر بر المان‌های احساسی برای تصمیم‌گیری تکیه می‌نمایند. جدا از این که این کلیشه‌ها چقدر به حقیقت نزدیک بوده و یا بازنمای واقعیت موجود جامعه ایران هستند، سنخ‌شناسی جنسیتی مخاطبان شما می‌تواند بر چگونگی و محل تبلیغ شما و انتخاب رسانه‌ای که برای پخش آن در نظر می‌گیرید اثر گذارد.
    2. مخاطبان شما بیشتر از کدام گروه طبقاتی جامعه هستند؟ تعلق طبقاتی مشتریان شما نه تنها می‌تواند میزان درآمد متوسط آن‌ها را نشان دهد، بلکه داده‌های زیادی در مورد سلایق و علایق احتمالی آن‌ها در بر دارد که می‌تواند در سیاستگذاری فروش و تبلیغات شما موثر باشد.
    3.  میزان تحصیلات مشتریان شما چقدر است؟ ادبیاتی که برای تبلیغ و معرفی خود استفاده می‌نمایید کاملا به این امر وابسته است. زبان شما باید متناسب با سطح ادبیات مشتریان شما باشد.
    4. آیا می‌توان گروه سنی خاصی را در میان مشتریان تشخیص داد. یعنی آیا مخاطبان شما را گروه سنی خاصی تشکیل می‌دهند. واضح است که این موضوع اثرگذاری مستقیمی بر انتخاب رسانه (کدام وب سایت) و فرم تبلیغ دارد.
    5. آیا منطقه‌ی جغرافیای خاصی وجود دارد که مشتریان شما در آن متمرکز شده باشند؟ آیا می‌توان از رسانه‌های محلی برای انتقال آگهی استفاده نمود؟ مزایای هر کدام چیست؟
     
     
    اطلاعات روانشناختی در مورد مشتریان
    در مورد شخصیت مشتریان خود چه می دانید؟ در این زمینه الگوهای بسیاری از سوی روانشناسان گوناگون به عنوان کلیشه‌های شخصیتی ارائه می‌شوند. در این جا می‌توانید در مورد مدل چهارگانه شخصیتی مطالعه نمایید. لازم به ذکر است که مشخص نیست که به چه میزان می‌توان این موضوع را  تصدیق نمود که استفاده از این مدل‌ها می‌تواند اطلاعات سودمندی در شناخت مشتریان به ما بدهد.  
     مشتریان شما شخصیت های گوناگونی دارند

    اهداف مشتریان شما چیست؟
    1. مشتریان شما می‌خواهند به کدام سو حرکت نموده و چه به دست بیاورند؟ اگر شما در مورد اهداف مشتریان خود آگاهی نداشته باشید چگونه می‌توانید به آن‌ها راهکار پیشنهاد دهید؟
    2. مشتریان شما می‌خواهند چه مشکلی را با استفاده از خدمات و یا محصولات شما حل نمایند؟

    دیگر پرسش‌ها
    1. مشتریان شما به دنبال چه مزایایی هستند؟ شناخت این موضوع در سیاستگذاری صحیح تبلیغاتی بسیار موثر است. زیرا به شما امکان می‌دهد که با برجسته نمودن این مزایا در محصول و خدمات خود بتوانید توجه آن‌ها را جلب نمایید. در برخی مواقع مزایایی که از سوی مشتریان شما دنبال می‌شود لزوما به صورت مستقیم توسط آن‌ها بیان نمی‌شود و احتیاج به تحلیل ثانویه دارند.
    2. مشتریان شما معمولا چه پرسش‌هایی را مطرح می‌نمایند؟ تهیه لیستی از سوالات متداول مشتریان ضمن بهینه‌سازی وقت کارشناسان فروش شرکت شما، تصویر مناسبی از شما به مخاطبان منتقل نموده و نشان می‌دهد که به تمام جنبه‌های این موضوع مسلط هستید.
    3. اعتراض‌های اصلی مشتریان به محصول و خدمات شما چیست؟ مشتریان معمولا در مقابل خرید از شما مقاومت نموده و دلایل گوناگونی برای مستدل نمودن عدم خرید خود بیان می‌نمایند. در صورت تهیه لیست کاملی از این اعتراضات متداول، که معمولا شامل قیمت پایین‌تر از سوی رقبا، کاستی‌های در فرایند تحویل کالا و خدمات، کمبودهای کیفی و .... هستند می‌توان واکنش موثری به آن نشان داد. این واکنش به جای انکار و سر در برف نمودن، توضیحات مناسبی در مورد این که دلایل احتمالی چه بوده و سیاستی از سوی شرکت شما در پیش گرفته شده به مشتری داده و عملا او را خلع سلاح می‌نمایند.
    4. شکایت مشتریان شما از رقبا چیست؟ با دانستن کاستی‌های رقبای خود می‌توانید سیاستی مناسب برای حضور در بازار  اتخاذ نمایید. برای مثال اگر تمام مشتریان رقیب اصلی شما از کیفیت خدمات پس از فروش آن‌ ناراضی هستند، شکل دادن به تبلیغاتی که بر خدمات پس از فروش و گارانتی مناسب شما تأکید دارد می‌تواند سیل مشتریان را به سوی شما جلب نماید.
    5. ضمانت شما چیست؟ در برخی موارد ضمانت بی قید و شرط تنها روش فروش محصول است اما در دیگر موارد مانند زمانی که شما به جای یک کالا یک خدمت را به مشتریان ارائه می‌نمایید، ارجاع به مشتریان قبلی و نقل از آن‌ها می‌تواند اعتماد بیشتری را جلب نماید.   

    این لیست از پرسش‌ها می‌تواند گسترش یافته و موارد بیشتری را در بر بگیرد. نظر شما در مورد اهمیت شناخت مشتریان چیست؟ شما چه پرسش‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک گذارید.

  • افق های آینده تبلیغات اینترنتی کدام سو هستند؟

    سال ها زمان لازم بود تا ابزارها و فناوری های لازم به مرحله ای برسند که بتوان هوشمندانه تبلیغ کرد. ما اکنون در مرحله ای قرار داریم که مخاطبان پیام از فرایند تبلیغات آگاه هستند. همین آگاهی، کار دست اندرکاران این حوزه را بیش از پیش دشوار نموده است. هر چه که در گذر زمان به پیش می رویم، آگاهی مخاطبان بر فرایند تبلیغات افزایش یافته و روش های سنتی و کورکورانه در فرستادن یک پیام انبوه و بی هدف به حاشیه رانده می شود. به همین دلیل بستر دینامیک و پر امکاناتی مانند اینترنت هر روز بیش از پیش به حامل اصلی پیام های تبلیغاتی بدل می گردد.
    اما پتانسیل های اینترنت به عنوان بستر اصلی تبلیغات و آگاهی رسانی چیست؟

    1. امکان تفکیک مخاطبان با هزینه ای بسیار پایین
    2. امکان بازخورد گیری آسان تر و دقیق تر نسبت به تبلیغات سنتی
    3. نرخ تبدیل بالا و هزینه بازدید کم. تعداد بیشتری از مخاطبان با یک هزینه ی ثابت به شما مراجعه می نمایند و از این تعداد بخش بزرگتری نسبت به تبلیغات سنتی به مشتری شما بدل می شوند.

    و...
    شما به این لیست چه آیتم هایی را می توانید اضافه نمایید؟

  • فروش اینترنتی

    به نظر می رسد که یکی از معضلات اصلی در سایت های فروش اینترنتی ایرانی مسأله اعتماد کاربران است. ذهنیت سنتی جامعه ایران که در خریدهای روزمره و یا بزرگ خود به شدت وابسته به آشنایی های اولیه و پیشینی میان خریدار و فروشنده است این موضوع را تشدید نموده است. باید توجه داشت که این امر ریشه در پارامترهای عمیق جامعه شناختی ایران دارد. هر جامعه انسانی در گذار به فرم مدرن، تغییرات گسترده ای را در رفتار و عمکردهای اعضایش تجربه می کند. این فرایند گذار روابط انسانی را از فرم روابط اولیه که شباهت زیادی به روابط خانوادگی دارد به فرم روابط ثانویه که بر اساس عقلانیت مدرن سامان گرفته است در بر دارد.

    در مورد خرید های اینترنتی نیز این امر به صورتی دیگر، صادق است. مسأله اعتماد در ایران بیش از آن بر پایه ی ذهنیتی عقلانی باشد بر اساس روابط پیشینی میان فروشنده و خریدار است. به زبان دیگر، تأثیر کلام فروشنده ای که ارتباطی فراتر از یک فروشنده ی صرف با خریدار دارد (آشنایی قبلی و یا رابطه خانوادگی) هنوز بر مشخصات کالای مورد معامله سلطه دارد. در نتیجه اقناع نمودن فردی که تا کنون خرید اینترنتی نداشته برای اولین مرتبه ای که به خرید اقدام می کند، مانند غلبه بر نیروی انرسی جسمی صلب است که در حالت سکون قرار دارد. ما عمیقا اعتقاد داریم که هر فردی که یک بار با رضایت از اینترنت نسبت به تهیه کالا یا خدمات مورد نظر خود اقدام نماید، بر این نیروی سکون غلبه کرده و با توجه به مزایای بسیار استفاده از خدمات تجارت الکترونیک، مشتری دائمی این فناوری تازه خواهد شد. اما پرسش اینجاست که چگونه می توان این گام نخست را با صلابت برداشت؟
    هر کمپین تبلیغاتی در حوزه ی فروش اینترنتی باید بر موضوع اعتماد کاربران متمرکز گردد. لازمه ی این امر تغییرات در فرایند فروش و انتقال پیام تبلیغاتی به وسیله ی ابزارهای جانبی دیگر است.

    تحقیقات نشان می دهد که نرخ تبدیل در مورد سایت های اینترنتی در جوامع دیگر معمولا در حدود 2 تا 3 درصد تا 10 درصد است. تنها یک کمپین تبلیغاتی فعال و جسورانه می تواند این میزان را با بحران های مضاعفی که در ایران دارد، تا اندازه ی معقولی بالا کشیده و بازدهی آن را افزایش دهد. اما پرسش این است که آیا این جسارت در صاحبان این کسب و کارها وجود دارد یا نه؟

  • نمونه از کاربردپذیری وبسایت

    کاربردپذیری هر وبسایت نقشی کلیدی در تعامل کاربران با آن دارد. مخاطبان در مراجعه مجدد به سایتی که نتواند نیاز آن ها به سادگی برطرف کند تردید خواهند نمود.
    در یکی از آزمون های کاربردپزیری ما از مراجعان یک سایت درخواست نمودیم که وظایفی ابتدایی را که اصلی ترین کارکرد آن سایت بود انجام دهند و همزمان به ضبط تصاویر مانیتور و کاربران پرداختیم. نتایج حاصله به اندازه ای شگفت آور بود که پرسش هایی اساسی را پیش کشید.رابط کاربری آن وبسایت در حالی که ادعا می شد طراحی پویا داشته و درتعامل با کاربران است، به اندازه ای به اصطلاح بد دست بود که عملا تنها کاربری تزئینی داشته و نمی توانست بدیهی ترین کارها را انجام دهد. مشکل اصلی در اینجا بود که طراحان به اندازه ای در موضوع کار خود غرق شده بودند که نمی توانستند واکنش های یک کاربر معمولی را حدس بزنند.

    برای حل این موضوع ما به سنخ شناسی کاربران دست زدیم و مسیر های متفاوتی که هر گروه در برآورده کردن نیازهایشان طی می کنند را از یکدیگر جدا نمودیم. برای روشن تر شدن این تقسیم ما از رنگ و آیکون های کوچکی استفاده نمودیم که سرفصل های گوناگون را به روشنی از هم تفکیک نمود. این گونه بود که در آزمایش های مجدد کاربران می توانستند به راحتی به مقصد خود رسیده و فرایندهای موزد نظر را تکمیل سازند.

  • بازاریابی دیجیتال و دستور آشپزی

    برای به کارگیری بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هیچ دستور از پیش آماده ای وجود ندارد. این بدین معنی است که با وجود این که باید از تجربیات پیشین درس آموخت، اما فرمول یکسانی برای کسب و کارهای گوناگونی که قصد حضور در اینترنت را دارند وجود ندارد. در هر مورد تبلیغاتی، عوامل گوناگونی بر طراحی یک کمپین مناسب تأثیر می گذارند. این عوامل را می توان در 3 حوزه دسته بندی نمود:

    1. سیاست های شرکت: سیاست های شرکت شما و هدف های تجاری اش مهم ترین بخش در هر کمپین بازاریابی را تشکیل می دهند. این که شما در حوزه کسب و کار خود چه هدف های کوتاه یا بلند مدتی را در نظر گرفته اید و به سمت کدام افق ها حرکت می نمایید بر کلیت و یا حتی جزئیات کمپین تبلیغاتی شما تأثیر می گذارد. برای مثال بانکی که هدفش گسترش تعداد مخاطبان با افزایش شعبه ها در تمام مراکز تجمع جمعیتی است با بانکی که تنها به مشتریان خاصی که در وضعیت اقتصادی و یا کسب و کار ویژه ای هستند نظر دارد از نظر سیاستگذاری تبلیغاتی زمین تا آسمان تفاوت دارند.
    2. عوامل اجتماعی: عوامل می توان زمینه ی اجتماعی پیام شما را تشکیل دهند. برای مثال معروف است که در زمان ملی شدن صنعت نفت و افزایش روحیه خودباوری ملی، تبلیغات از این زمینه ی اجتماعی برای معرفی محصولات ایرانی و ترغیب مصرف کنندگان به خرید آنها استفاده می نمودند.
    3. ویژگی های مخاطبان: این که شما چه گروه هدفی را انتخاب نموده اید، تعیین کننده نحوه ی ارائه ی پیام تبلیغاتی است. برای این امر باید پرسش هایی نظیر این را پاسخ داد که مخاطبان این کمپین از چه گروه های سنی، طبقاتی، جنسیتی، قومی و ... هستند و در مورد ویژگی های هر گروه از این مخاطبان به پژوهش و بررسی پرداخت.

    تنها با شناخت و دانش کافی در این حوزه است که شما می توانید به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید. بدون پرداختن به این عوامل، تبلیغات تنها نوعی بخت آزمایی یا پول دور ریختن است که هیچ نسبتی با اهداف خود ندارد.

Go To
Page Size